Streik ved Audis fabrikk i Györ har nå ført til produksjons-stans ved hovedfabrikken i Ingolstadt. Audi e-tron, som får el-motorene fra samme fabrikk, men bygges i Belgia, er foreløpig ikke berørt

Tekst: Sven Furuly, Foto: Audi Presse

Ikke før har Audi publisert planer om å øke produksjonen av Audi e-tron ved fabrikken i Brussel for å møte den høye etterspørselen, så dukker det problemer opp på andre arenaer. Audi-konsernet hadde et strevsomt 2018, der alt fra dieselskandale, WLTP-problematikk og redusert etterspørsel etter merket i forhold til konkurrentene BMW og Mercedes i hjemmemarkedet, gjorde fjoråret til et svakt Audi-år.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Ønsket om et langt bedre 2019 ble brått avbrutt av streik ved Audi-fabrikken i Györ i Ungarn, torsdag den 24. Januar. Foruten produksjon av komplette biler er denne fabrikken spesialisert for å produsere motorer til de andre fabrikkene innenfor konsernet. Også de spesielle elmotorene som monterers ved hver aksel i e-tron – og skaper den legendariske Quattro-firehjulsdriften i elektrisk utgave – produseres i Györ. Arbeiderne ved fabrikken, som har en gjennomsnittlig månedslønn på 1 100 euro, streiker for å få høyere lønn. At den tyske fagbevegelsen IG Metal stiller seg solidarisk til kravet forsterker alvorlighetsgraden. De ungarske arbeidene hevder at prisnivået i Györ ligger på samme nivå som sammenliknbare vest-Europeiske byer, og dermed blir kjøpekraften svak. De streiker for en lønnsøkning på 18% – noe som vil få stor betydning for Audis videre økonomiske resultater.

Som følge av streiken i Györ mangler nå Audi hovedfabrikken i Ingolstadt forbrenningsmotorer

Arbeiderne i Györ er – i følge den tyske publikasjonen Automobil Woche – tilbudt en lønnsøkning på 10 prosent i 2019, etterfulgt av nye 10 prosent i 2020. Partene har ikke oppnådd enighet, og mangelen på forbrenningsmotorer fra Györ-fabrikken førte til produksjonsstans i Ingolstadt tirsdag den 29. Også onsdag den 30. står produksjonslinjene stille og ledelsen arbeider nå under høytrykk for å løse konflikten. Produksjonslinjene for Audi A8 i Heilbronn er også i samme situasjon. Fabrikkene i Neckarsulm og Brussels er foreløpig ikke berørt av problemene.

Audi arbeider med å øke e-tron produksjonen i Brussel. På bildet en e-tron i lakkavdelingen

Audi e-tron er en svært viktig modell for Audi, som jobber hardt for å legge dieselskandaler og godkjenningsutfordringer bak seg. Forhåndsinteressen har vært enorm, og reservasjonslistene er lange. Leveranse av e-tron til de 650 første norske kjøperne er planlagt til uke 9. Audi har også bekreftet at de om kort tid åpner for ordinær spesifisering og bestilling av e-tron. Audi-fabrikken i Brussel skal være i stand til å produsere 20 e-tron i timen, men det er igangsatt flere tiltak for å øke volumet. I følge kilden Automotive News vil e-tron produksjonen økes til 24 biler i timen. Dette er godt nytt for de sju tusen nordmennene som står på reservasjonslisten, men ettersom de elektriske motorene i e-tron produseres av mer enn et hundre av arbeiderne i Györ hver dag, kan en streik som drar ut over tid, også skape redusert produksjon av Audi e-tron i Brussel.