Den legendariske GTS-betegnelsen har vært knyttet til utvalgte Porsche-modeller helt siden de tre bokstavene ble plassert på den ikoniske 904-modellen i 1963. Nå er også den elektriske Taycan lansert i en slik utgave.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Porsche

Høye prestasjoner er en egenskap som til alle tider har vært en drivkraft i utvikling av nye Porsche-modeller. Arbeidet med å skape en attraktiv range av elektriske biler med Porsche-merket på panseret har ikke representert noe unntak fra denne filosofien. Helt siden de første teknologi-løsningene ble drøftet, som prosjekt ”Mission-e”, til Taycan ble lansert, har prestasjoner på alle plan stått i fokus. Høye ytelser knyttet til akselerasjon, toppfart og kjøreegenskaper har siden 1948 vært merkets viktigste DNA, og med Taycan og Taycan Cross Turismo har Porsche også vist at de også behersker å konstruere en elektrisk drivlinje som skaper appell.

En herlig førerplass som innbyr til lange reiser, slik en «Grand Tourer» er skapt for å levere sine opplevelser.

Elektriske biler har imidlertid et par ekstra utfordringer i forhold til biler drevet med konvensjonelle forbrenningsmotorer, nemlig rekkevidde og ladehastighet. Med den tredje modellen i Porsches elektriske serie, Taycan GTS Sport Turismo, har entusiastene fått et nytt og attraktivt valg. Silhuetten er den samme som på Cross Turismo, men der denne er skapt for å være en crossover med aner til SUV-verdenen er den nye Sport Turismo en ”grand tourer” for de lange reisene i høye hastigheter på verdens landeveier. Og for å nå dette målet er rekkevidden mellom hver ladning av batteriene økt i forhold til de to andre Taycan-modellene.

Sport Turismo-utgaven gir 45 mm bedre takhøyde i baksetet. Modellen har også inntil 1200 liter bagasjerom.

Med sin rekkevidde på 504 km målt etter WLTP-normen sprenger den nye GTS-modellen den viktige mentale 500-km grensen, og blir dermed et viktig bidrag til å gjennomføre det elektriske skiftet. Lang rekkevidde, sammen med korte ladetider, er egenskaper som blir fremholdt som viktige for folk som står foran et skifte til en elbil. De standardiserte WLTP-målingene viser hvilke rekkevidder som er mulige å oppnå under ”normal” kjøring i fastlagte testsykluser. Ved bykjøring, der hastighetene er lavere og graden av regenerering høyere, ligger den offisielle rekkevidden på Taycan GTS mellom 524 og 616 kilometer – avhengig av dekkdimensjonen.

Størrelsen og bredden på hjulene avgjør rekkevidden. Ved bykjøring kan forskjellen utgjøre 92 kilometer.

De ulike Porsche Taycan modellene kan lade med maksimalt 270 kW DC på den nyeste generasjon hurigladere, ofte referert til som ”lynladere”. Porsche oppgir i sine spesifikasjoner at bilen dermed bruker 22,5 minutter på å lade opp batteriet, som er på 79,2 kWh (brutto) fra 0 til 80 prosent. Bruken av et 800 Volt elektrisk system åpner for raskere ladetider enn for elbiler flest, og dermed reduseres den kjedelige ventetiden ved hurtigladere underveis. Under optimale forhold er det mulig å lade en rekkevidde på 100 km i løpet av bare 5 minutter. Batteriet Porsche benytter i sine Taycan- GTS-modeller er det store på 93,4 kWh (brutto), og det er med dette den nye rekkevidden på 504 km WLTP er oppnådd i GTS-modellene.

Et fotokromatisk panoramatak som skifter fra å være klart og gjennomsiktig til helt sort, kan bestilles til GTS. 

Med sine tre ulike karosserivarianter og fem ulike motoriseringer, i tillegg til valgmulighet mellom firehjulsdrift og bakhjulsdrift, er Taycan blitt en hel serie ulike modeller. Den nye GTS-betegnelsen blir lansert både som en variant av den opprinnelige ”sport-sedan” utgaven av Taycan, og den nye modellen Sport Turismo. Begge utgaver er posisjonert over Taycan 4S, men lavere enn de ulike Turbo-variantene. Den maksimale motoreffekten i GTS er på 440 kW (598 hk) takket være en overboost-funksjon når launch-kontrollen benyttes. Begge karosserivarianter har den samme akselerasjonstiden fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder og en toppfart på 250 km/t.

GTS Sport Turismo kombinerer karosseriet til Cross Turismo med hjuloppheng og understell fra Taycan sedan.

De nye GTS-utgavene kommer i produksjon fra nyåret og vil bli å se på norske veier våren 2022.Et nærmere blikk på GTS Sport Turismo avslører Porsche-fabrikkens evne til å skape nye modellvarianter gjennom å kombinere kjente komponenter på nye måter. I realiteten er denne tredje Taycan-modellen et Cross Turismo karosseri med understellet og de aerodynamiske egenskapene til sport-sedan utgaven av Taycan. Innstegsprisene i Norge er 1.189 900 kroner for GTS og 1 198 900 kroner for GTS Sport Turismo.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev