Den tyske sportsbilprodusenten investerer tungt i det kroatiske teknologi-selskapet Rimac.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp
Det er gått to år siden Porsche gjorde sine første investeringer i det lille kroatiske selskapet, etablert av Mate Rimac i 2009. Han var bare 21 år gammel da han grunnla selskapet, men hadde allerede arbeidet lenge med sine visjoner om å skape en elektrisk supersportsbil. Som student hadde han brukt tiden på å utrede flere komplekse hightech-komponenter for elektromobilitet. For Porsche, som også arbeidet med utviklingen av Taycan og kommende elektriske biler på dette tidspunktet, var det interessant å se nærmere på det utviklingsarbeidet som Rimac kunne fremvise. Resultatet ble en investering i bedriften, og Rimac ble en leverandør av flere ulike tjenester til Porsche. Nå har det tyske selskapet investert ytterligere 70 millioner euro i Rimac, og har med dette økt sin eierandel fra 15 til 24 prosent.
I dag er både Porsche Taycan i regulær produksjon i to ulike karosserivarianter og Rimac er i full gang med å bygge en førserie på 6 eksemplarer av den annonserte supersportsbilen Rimac C-Two. Om bord finner vi elektromotorer med en effekt på inntil 2000 hk. Dette skal være tilstrekkelig til å gi C-Two en toppfart på mer enn 400 km/t. Avansert nyutviklet elektronikk og nye måter å sammenstille kjent teknologi på har bidratt til selskapet, som er lokalisert i nærheten av Zagrep, har bidratt med viktig teknologioverføring til Porsche.
Med sitt topp moderne produksjonsanlegg er også Rimac blitt en viktig partner for Porsche når det gjelder prototype- og småskalaproduksjon. Mer enn 1000 personer er nå ansatt i selskapet. Det er ikke bare sportsvognprodusenten Porsche som benytter seg av kompetansen til det unge kroatiske selskapet – også Hyundai og Kia har bestilt og fått utført en rekke konsulenttjenester fra Rimac.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev