Det er hektiske dager hos Audi, der den ene premieren avløser den andre. I San Francisco har e-tron nettopp åpnet den elektriske tidsalderen for Audi, mens den andre generasjon Q3 har barske fjellområder i Syd-Tirol som sin premiere-arena.
Tekst: Hans-Robert Richarz og Sven Furuly, Foto: Audi
Den nye Audi Q3 er et glimrende eksempel på hvordan den gigantiske Volkswagen-gruppen arbeider på tvers over landegrenser og befester sin posisjon som en virkelig global aktør. Audi som merke er uløselig knyttet til Ingolstadt i Bayern, men gjennom årenes løp er det blitt mange ulike produksjonssteder for både komponenter og komplette biler. Hittil har Audi Q3 blitt produsert på Seat-fabrikken i Martorell i Spania, men med den andre generasjon Q3 er dette nå historie. Motor-fabrikken i Györ i Ungarn har siden 1993 produsert drivlinjer og andre komponenter, men har de siste elleve årene vært en komplett bilfabrikk. En bil som f.eks Audi TT er gjennom flere modellgenerasjoner produsert ved denne fabrikken, som befinner seg midtveis mellom Wien og Budapest, og nå skal også Q3 bygges der.
Nykommeren fremstår atskillig større og mer voksen enn sin forgjenger, der vi møter den for første gang på flyplassen i Bolzano. Vi befinner oss i Italia, men området bærer navnet Syd-Tirol, og bortsett fra språket kunne vi gjerne vært i Østerrike. Til prøvekjøringene i Alpene har Audi brakt med seg fire forskjellige motoralternativer, tre på bensin og et dieselalternativ. Disse var fordelt i ulike Q3-varianter med forhjulstrekk eller firehjulsdrift. Effektene ligger i området mellom 150 og 230 hk, og valgmulighetene omfatter en manuell seks-trinns girkasse eller en sju-trinns automat. Diskusjoner om hvilke motorer som er mest politisk korrekte i Norge, skal vi la ligge et øyeblikk. Vi forsøkte heller å plukke ut det motoralternativet vi tror er det mest spennende når vi ser på forholdet mellom pris, ytelser og kjøreglede – og samtidig ha en bil som dette med Audis velfungerende Quattro firehjulsdrift. Den to liter store TDI-motoren i vårt prøveeksemplar yter 150 hk, og jeg bestemmer meg for å utforske de mange krevende Alpe-veiene med en manuell girkasse. En slik kombinasjon bør gi kjøreglede i store mengder.
Sammenliknet med den nesten åtte år gamle forgjengeren etterlater den nye Q3 et tiltalende førsteinntrykk. Et lengre og flatere motorpanser får den minste SUV’en i Q-serien til å fremstå mer maskulin. Dette forsterkes av den nye åtte-kantede grillen, de store luftinntakene foran, og de smale nydesignede hovedlyktene som også innbefatter LED-teknologi. Det samme gjelder også for hekken, der en mer skråstilt bakrute og spoiler bringer Q3 utseendemessig nærmere sin storebror Q5. Arbeidet med å gjøre Q3 mer voksen har også satt sine spor innvendig. Ikke bare har bagasjerommet vokst til mellom 530 og 675 liter – avhengig av posisjonen til baksetet – og gir 1525 liter lasteplass med baksetet nedslått, men det er også blitt bedre plass til passasjerene. Av bilens lengdeøkning på 10 cm kommer 8 cm av disse til nytte i form av en forlenget akselavstand. Dette, sammen med 2,5 cm ekstra i bredden, har en positiv effekt på både innsteget og plassen i kupéen. Som i SUV’er flest sitter man høyt og fritt med godt utsyn, og det eneste vi faktisk kan se at vi går glipp av i en biltype som dette er muligheten til å kjøre med åpent sidevindu og la albuen hvile på toppen av dørplaten ved bedagelig kjøring i pent vær…
Førerplassen har en god ergonomisk utforming og i Q3 ligger alt til rette for timelange turer uten anstrengelse. Viktig er også setenes gode sidestøtte når vi befinner oss på svingete Alpe-veier, men setetrekket overbeviser ikke. Det burde ha hatt en bedre pusteevne, for selv om klimaanlegget skapte en behagelig temperatur, var passasjerens rygg klam og fuktig. Og det var ikke av angst for de mange dype fjellskrentene langs veien i Dolomittene eller en vågal kjørestil av mannen bak rattet. Det er simpelthen rom for forbedringer av setetrekket. Foran føreren er informasjonen samlet i en billedskjerm der mange funksjoner styres fra multifunksjonsrattet. Analoge instrumenter er historie, og i dashbordets midtfelt er det en stor MMI berøringsskjerm med styring av alt fra radio til telefon og navigasjonsanlegg. Det hele fremstår velfungerende og lettbetjent.
Den kraftfulle to-literen under panseret hører vi lite til, og selv fartsvinden og hjulenes kontakt med underlaget er godt støydempet. Dette gir gode arbeidsbetingelser for det attraktive Bang & Olufsen musikkanlegget som kan bestilles til Q3. Ikke mindre enn 15 høyttalere og en samlet effekt på 680 Watt, gir en lydgjengivelse som overgår det vi finner i de fleste hjem. Minst like viktig er naturligvis de mange førerassistanse-systemene, som enten er standard i Q3, eller tilvalg. En riktig godbit er den adaptive fartskontrollen som tilbyr en rekke funksjoner når den kombineres med sju-trinns S-tronic girkassen. Valgmulighetene er mange, fra kø-assistent til automatikk som parkerer bilen uten at føreren behøver å passe på. Elektronikken stopper naturligvis ikke med dette, og integrasjonen mellom førerens smart-telefon og bilens systemer fungerer på mange områder helt sømløst. Har du planlagt en kjørerute på forhånd, kan denne lastes opp og benyttes av bilens navigasjonssystem under kjøringen.
De mange sikkerhetssystemene er konstruert for å bidra til trygg kjøring, og skulle føreren overse en situasjon som er under utvikling, vil systemet reagere og om nødvendig aktivere full bremseeffekt. Den nye Audi Q3 bygger på en ny og sikker plattform som bidrar til solide kjøreegenskaper og høy passiv sikkerhet om et uhell skulle inntreffe. Dette gjelder alle utgavene av Q3. Innstegsmodellen får en 1,5 liters bensinmotor (150 hk) og forhjulsdrift, og om man ser på salgstallene for den utgående modellen er dette en løsning mange kunder liker. Alle to-liters motorene får imidlertid Quattro firehjulsdrift som standard. Den norske importøren har åpnet for bestilling av den nye Q3, og de første eksemplarene vil dukke opp i Norge mot slutten av året. Prisene er ikke bestemt – ei heller i Tyskland – men vi vil oppdatere med priser straks disse blir publisert.
GRUNNDATA: AUDI Q3 35 TDI QUATTRO
Motor: 4 syl rekkemotor 1968 ccm
Drivstoff: Diesel
Effekt: 150 hk (110 kW) fra 3500-4000 o/min
Dreiemoment: 340 Nm fra 1750-3000 o/min
Blandet forbruk: N/A
CO2-utslipp: N/A
Toppfart: 211 km/t
Aks. 0-100 km/t: 9,3 sek
Egenvekt m/fører: 1775 kg
Nyttelast: 520 kg
Totalvekt: 2295 kg
Maks tilhengervekt: 2000 kg
Mål (LxBxH): 4480 x1860 x 1620 mm
Akselavastand: 2680 mm
Bagasjerom min/max 530/1525 liter
Pris (rimeligste) Ikke bestemt
Pris (som testet): Ikke bestemt