I dag åpner Volkswagen for bestillinger av ID. Buzz og ID. Buzz Cargo, og de første norske kundene kan forvente levering allerede til høsten.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Martin Meiners
Et tilbakeblikk på Volkswagen-historien forteller at det var ikke bare Bobla, men også den ikoniske Transporteren, som bidro til en suksess uten sidestykke i bilhistorien. Personbilene fra Volkswagen har gjennomgått en rivende teknologisk utvikling gjennom tiden, og fra en beskjeden start med kun en modell på programmet, finner vi i dag VW personbiler i en rekke segmenter. VW Transporteren har hatt en helt annen utvikling. En grunnmodell har gjennom hele livsløpet kjennetegnet dette nyttekjøretøyet fra VW. Den første modellen het T1, den ble etterfulgt av T2, og slik har nummereringen fortsatt.
Den seneste utgaven – som i likhet med sine forgjengere bygges som både varebil og personbil – ble lansert i 2021 med nummerkode T7. Etter en viktig elektrifisering av flere VW personbiler de senere årene er nå tiden inne for å lansere en elektrisk utgave av de legendariske Transporter og Caravelle modellene. Navnet og designet har vi kjent i over et år, og bilen har allerede vært presentert i Norge. Nå kan den norske importøren presentere prisene, og åpner i dag, mandag den 23. mai for bestilling av både varebil-varianten og personbilutgaven av VW Buzz.
Dagens utgave av den historiske Transporter, ID. Buzz, er et nytt Volkswagen-ikon som bærer merkets historie i seg, samtidig som den peker ut den videre kursen til merket med fremtidsrettet mobilitet for alle. Med egenskaper, plass og rekkevidde har vi sett at den har stor appell både i personbilmarkedet og i varebilsegmentet, sier Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy til Bilmagasinet. I 17 år har Volkswagen Nyttekjøretøy vært Norges mest solgte merke innen varebilmarkedet under 3,5 t. Nå skal ID. Buzz-modellene være med å løfte det renomerte merket videre.
Den nye ID. Buzz Cargo er Europas første helelektriske varebil, utviklet som elbil fra bunnen av. Den lanseres med 3 seter som standard, og har et lasterom på 3,9 m3. Maksimal nyttelast er 630 kg, i tillegg til hengervekt. Personbilutgaven, ID. Buzz, kommer som en svært romslig og fleksibel familiebil med 5 seter, og med rikelig med bagasjeplass (1.121 liter). Baksetene kan justeres i lengderetning, og legges ned separat.
Kunder kan glede seg over at Volkswagen i Norge har valgt å legge til det som i andre markeder er regnet som ekstrautstyr, som en del av standardpakken. Blant annet får begge modellene navigasjon som standardutstyr. Volkswagen vet også at nordmenn føler ekstra trygghet ved å ha ryggekamera, og derfor er dette standard i bilene. I tillegg får ID. Buzz Cargo adaptiv cruisekontroll med Stop&Go. Gjennomlastingsluke i skilleveggen kommer også som standard. De som velger personbilutgaven får du også en 12 tommers infotainmentskjerm, oppvarmet frontrute og oppvarmet multifunksjonsratt inkludert.
Frem til nå har verken pris eller WLTP-rekkevidde vært kjent. Men nå offentliggjør importøren Harald A. Møller kundeprisene, og antatt rekkevidde. Personbilen ID. Buzz Pro har en startpris på 494.200 kr, mens ID. Buzz Cargo har en startpris på 452.700 kr, begge inkludert frakt og levering i Oslo. Med ID. Buzz Cargo setter Volkswagen Nyttekjøretøy en ny standard hva gjelder rekkevidde for varebiler i sitt segment. Forbruket etter WLTP-standarden er 20,6 kWh/ 100 km, som gir en rekkevidde på inntil 423 km. Personbilutgaven har et beregnet forbruk på 20,8 kWh/ 100 km, som betyr en rekkevidde på inntil 418 km.
Bilene får også bedre ladekapasitet, med inntil 170 kW, som betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter. Begge ID. Buzz-modellene leveres med et høyvoltbatteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto). Med tolv moduler, leverer systemet energi til en elektrisk motor på 150 kW (204 hk).
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev