Statistikken for elbilomsetningen i Norge viser nok et sterkt kvartal for utlevering av Tesla Model 3 i Norge. Juni ble nok en sterk måned for denne elbilen, men Audi e-tron og Jaguar i-Pace begynner også å prege gatebildet.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly & Amp 

Med 2993 utleverte Tesla Model 3 i juni ruller det nå til sammen 10 544 eksemplarer av denne elbilen på norske veier. Dermed seiler denne modellen opp til å være Norges åttende mest solgte elbil etter bare utlevering gjennom to kvartaler – som i realiteten har vært bare drøye fire måneder. Det er imponerende, og ser vi på hva konkurrentene har utlevert av elbiler hittil i 2019 er Tesla Model 3 en soleklar vinner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

I løpet av årets seks første måneder er det utlevert 39 951 nye elbiler i Norge. Dermed har det totale antallet elbiler på norske veier økt til 245 681 biler. Ser vi på hver enkelt bilmodell er pioneren Nissan Leaf fortsatt størst: 54 622 biler er registrert, fordelt på to ulike modellgenerasjoner. På de neste to plassene finner vi VW e-Golf og BMW i3. Disse to hadde henholdsvis 859 og 430 utleveringer i juni – som dermed bekrefter hvor stor andel av det norske elbilmarkedet Tesla Model 3 forsyner seg med.

Mange har ventet har ventet på TM3 med tilhengerfeste, og endelig er den her

Et blikk på de akkumulerte tallene for de fire Tesla-modellene TM Roadster, TMS, TMX og TM3 viser at de er levert 43 323 Tesla elbiler i Norge. Dette forteller litt om hvor populært dette bilmerket er i Norge, uansett hva man måtte mene og kundeservice, ettermarked og kvalitet. Merket har en stor tilhengerskare og det kan synes som om tilliten til Model 3 og forventningene til den kommende Model Y vil bringe merket til nye høyder i Norge.

Audi e-tron byr på nettopp de egenskapene mange nordmenn ønsker seg

At nordmenn setter pris på rommelige og velutstyrte elbiler med firehjulsdrift er både Audi e-tron og Jaguar i-Pace glimrende eksempler på. Ved utgangen av andre kvartal er det nå 2306 e-tron ute på norske veier, mens i-Pace teller 3217 biler. Leveringstakten på disse to ”luksus-elbilene” er i ferd med å bryte det tidligere monopolet til TMS og TMS, og med forventningene til den kommende Mercedes-Benz EQC vil vi nok se et sterkt innslag av de europeiske ”premium”-merkene i den dyre enden av elbilmarkedet, i løpet av det kommende året.

LES OGSÅ: Enorm norsk interesse for Mercedes-Benz EQC

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev