Det er gått fem år siden Fiat lanserte modellen Tipo. Merket er blitt et sjeldent syn på norske veier, men det tradisjonsrike modellnavnet har stor appell på kontinentet.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Walter Wuttke

Nordmenn flest vandrer i flokk når det gjelder mange viktige beslutninger om kapitalvarer. Ikke minst når det gjelder bilmerker. Etablerte holdninger er vanskelig å endre, og gjentas et synspunkt lenge nok, blir det en sannhet. Fiat som bilmerke kan synes lite i Norge, men ved nærmere ettertanke ruller det tusenvis på norske veier. Vi tenker ikke bare på det lille ikonet Fiat 500, men de mange bobilene som har hatt en eksplosiv vekst gjennom en årrekke i Norge. Den største leverandøren av grunnpilarene til både delintegrerte og integrerte bobiler, samt de stadig mer populære van-utgavene, er nettopp Fiat.

Tipo Cross følger en etablert stil for denne typen modeller. Sorte kanter på skjermene, kanallisten og beskyttelse under hekk og frontplate gir et SUV-aktig design.

Sammen med en facelift av dagens Tipo-modell lanserer Fiat samtidig en tredje karosserivariant som bør kunne vekke en viss interesse i Norge. Med utgaven Tipo Cross får Tipo-fronten et nytt og friskere utseende, kombinert med bruk av stilelementer som leder tankene mot litt tøffere terreng-utfordringer og eventyr. Som alle sine Tipo-forgjengere har også denne utgaven forhjulsdrift, men bakkeklaringen er økt med fire centimeter for å få bedre fremkommelighet på dårlig underlag. Dette er gjort gjennom endringer i hjulopphenget og større hjul i forhold til den tradisjonelle stasjonsvognutgaven som selges i Norge i dag.

Ved hjelp av endringer i hjulopphenget og større hjul har Tipo Cross fått en fire centimeter høyere bakkeklaring enn stasjonsvognmodellen.

Faceliften av Fiat Tipo bringer med seg de elektroniske førerassistanse-systemene som etter hvert er blitt standard i de fleste biler. Ombord i Tipo Cross finner vi dermed alt fra automatisk oppbremsing ved kollisjonsfare og fartsholder med automatisk avstandskontroll, til kjørefelt-assistent, oppmerksomhetsvarsling og varsling av kjøretøy innenfor speilets dødvinkel. Fiat har også gjort store endringer i bilens infotainment-system og har på alle måter modernisert Tipo til å bli en troverdig konkurrent i sitt segment. Bilmodellen Tipo leveres med tre ulike motoralternativer, der valget for norske kjøpere hittil har vært innskrenket til utgaven med en 1,6 liters dieselmotor på 120 hk. I Europa selges Tipo med en tre-sylindret turboladet bensinmotor på 100 hk, og en mindre 1,3 liters diesel på 100 hk.

Interiøret er sportslig orientert, men Tipo har nå fatt alle aktuelle førerassistanse-systemer som standard. Også infotainment-systemet er nytt.

Forbruket til den lille tre-sylindrede bensinmotoren på 999 ccm er på 0,54 liter/mil og målt etter euro 6d normen ligger CO2-utslippet på 124 gram/km. Dette er lavere enn dagens dieselutgave som selges i Norge. 5-trinns manuell girkasse er standard.  Tipo Cross har en lasteevne på 425 kg, bagasjerommet har et volum på 440 liter og den har en godkjent tilhengervekt på 1500 kg. Akselerasjonen fra 0-100 km/t går unna på 12,2 sekunder og toppfarten er 183 km/t.

Med sine korte overheng og store akselavstand gir Tipo Cross god innvendig plass – et av de viktige Fiat Tipo-argumentene helt siden 1988.

Det er ikke publisert informasjon om det kan forventes en hybrid del-elektrisk drivlinje i nær fremtid. Eiergruppen bak Fiat har flere slike drivlinjer – ikke minst i den lille Jeep-modellen Renegade som produseres i Italia – noe som utvilsomt er viktig en viktig teknologi i forhold til norske bilkjøpere. Den første generasjon Tipo ble lansert i 1988, men forsvant fra markedet i 1995. Den var en typisk konkurrent til VW Golf, og bød allerede da på kvikke og engasjerende kjøreegenskaper og innvendige plassforhold som var rommeligere enn datidens C-segment biler fra Tyskland og Frankrike. Den nåværende Tipo-generasjonen er produsert i et antall på 780 000 eksemplarer i løpet av de siste fem årene, og vi skal ikke lenger sydover i Europa enn til Tyskland, før vi ser et årlig salg av Fiat Tipo på 36 000 biler. I Norge koster Fiat Tipo stasjonsvogn med godt utstyrsnivå 349 579 kroner. Pris og lanseringsdato for Tipo Cross er ikke publisert, men regn med lansering til høsten som en 2022-modell.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev