Norge fortsetter å styrke sin posisjon som elbil-nasjon nummer en i Europa. De gode salgstallene for mai viser en fortsatt vekst i markedsandelene for de batteri-elektriske bilene.

Tekst og foto: Sven Furuly

Hele Europa har blikket rettet mot det norske elbil-salget. Selv om markeder som Tyskland kan vise til en elbil-vekst på 46 prosent fra i fjor til nå, er tallene temmelig beskjedne i forhold til Norge. I mai ble det førstegangsregistrert 4655 nye elbiler i Norge. Ser vi på fjoråret er dette 1741 flere biler (+ 59,9 prosent) enn samme måned for et år siden. Dermed opprettholdes den høye andelen elektriske biler, og 35,5% av alle nyregistrerte biler i Norge i mai var elektriske nullutslippsbiler.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Det har vært publisert en del betraktninger rundt bruktprisen på elbiler i Norge, og sannsynligheten for et mulig fall i bruktprisene. Det er for øyeblikket et bredt tilbud av brukte elbiler på Norges største markedsplass for bruktbiler, finn.no, og det ble i mai bare importert 635 brukte elbiler i Norge. Dette er 38,2% lavere enn i mai 2018. Om den reduserte importen skyldes at utleveringer av nye biler gjennom merke-importørene har økt, marginene for brukt-importører er svekket på grunn av et stort tilbud i det norske bruktmarkedet , eller høyere bruktpriser i utlandet gjør import mindre gunstig, er umulig å fastslå.

Toyota Rav4 Hybrid er en av de bilmodellene som nordmenn har stor appetitt på, her under lansering i Spania

Salg av elbiler i Norge dreier seg nesten utelukkende om batteri-elektriske biler. Bare tre av de nyregistrerte nullutslippsbilene var hydrogendrevne brenselcellebiler. Hybridbiler har fortsatt en høy markedsandelene blant de nyregistrerte personbilene i Norge. En markedsandel på 28,9% betyr at helt elektriske og del-elektrifiserte biler utgjør nær innpå en to tredeler av alle nye personbiler i mai. Riktignok har salget av ladbare hybrider gått tilbake med 1159 biler i forhold til fjoråret (minus 44,5%), men det er grunn til å anta at det høye elbilsalget har gått på bekostning av nettopp ladehybridene.

Muligheten til å forhåndsreservere en Opel Corsa-e er nettopp åpnet, og denne kan bli populær i Norge 

Stadig flere elbiler med lang rekkevidde og firehjulsdrift er en sterk utfordring for nettopp ladehybridene, og hvordan dette markedet utvikler seg videre skal bli interessant å se. Likevel er det den kommende veksten av de rimeligere batteri-elektriske bilene, som modeller fra DS, Opel, Peugeot og VW som virkelig vil vise om Norge skal fortsette sin kraftige salgsvekst av elektriske biler de kommende tolv månedene.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev