Nesten 20 år er gått siden Honda lanserte den grensesprengende hybridbilen Insight, og nå kommer det endelig en bensin-elektrisk utgave av den populære SUV’en Honda CR-V.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Honda
Neste år kan Honda feire 20-års jubileum for lanseringen av sine hybride drivlinjer, og endelig blir det mulig å få denne teknologien i en Honda-modell som virkelig kan dra nytte av en kombinasjon av elektromotor og bensinmotor. Det startet med Insight i 1999, og gjennom årenes løp har Honda lansert en ny versjon av Insight, den sporty CR-Z og småbilen Jazz i hybrid-versjoner, uten at dette har blitt den helt store suksessen. Toyota, som lanserte sin hybrid-teknologi på det samme tidspunktet, kan i disse dager feire sin hybridbil nummer to millioner.
Hybrid-utgaven av Honda CR-V kombinerer en 145 hk sterk to-liters bensinmotor som arbeider etter Atkinson-prinsippet, og en elektromotor på hele 184 hk. Denne er i stand til å levere et dreiemoment på 315 Nm. En elektromotor nummer to fungerer som generator, og sørger samtidig for at bilen får en firehjulsdrevet drivlinje når det er behov for dette. Batteripakken er av litium-ion, og er bygd inn i bilen uten at det begrenser de mange praktiske løsningene og den fleksibiliteten CR-V har som en stor og rommelig familiebil.