Biturbo-motoren har en effekt på 720 hk, og dette gir Ferrari 488 Pista Spider ekstreme prestasjoner. En kabriolet som dette er skapt for entusiaster som ønsker en sportsbil der de dynamiske grensene ligger høyt.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Etter sin verdenspremiere på det store Concours d’Elegance på Pebble Beach i USA for korttid siden, hadde Ferrari 488 Pista Spider bilutstillingen i Paris som arena for sin europeiske debut. Dette er den femtiende åpne sportsbilen fra Ferrari gjennom tidene, og denne spesialutgaven er den mest motorkraftige Spider-modellen i historien, med sitt vekt-/effektforhold på 1,92 kg per hk. Den velkjente V8 biturbo-motoren yter i denne versjonen 720 hk. Akselerasjonstiden fra null til 100 km/t går unna på 2,85 sekunder. Etter bare 8,5 sekunder når 488 Pista Spider hastigheten 200 km/t fra stillestående. Toppfarten er på 340 km/t.

Motor, teknikk og aerodynamikk er basert på to ulike racerbiler: Ferrari 488 Challenge og Ferrari 488 GTE. De 50 ekstra hestekreftene som ”Pista” har i forhold til en ordinær 488 er oppnådd gjennom endringer i luftinnsuget – et utviklingsarbeid som ble gjort for å øke effekten i 488 Challenge. Videre har den fått videreutviklede komponenter som utblåsningsmanifolder av et spesialmateriale med betegnelsen Inconel, en lettere veiaksel og svinghjul, samt råder av titan. Disse endringene har redusert motorens vekt med 18 kg. Samtidig er skiftetiden på girkassen redusert med 30 millisekunder når Race- kjøremodus er valgt.

Den nye Ferrari 488 Pista Spider får sju års service inkludert i prisen

I likhet med den lukkede utgaven av Pista har også Spider et aktivt kjøresystem som bidrar til å stabilisere bilen ved hjelp en spesiell software som er utviklet av Ferrari. Dette tilpasser bremsetrykket til kalipterne avhengig av en rekke parametere, og naturligvis er FDE-systemet (Ferrari Dynamic Enhancer) på plass når føreren velger ”CT-OFF” på Manettino-kontrollen. De nye variable støtdemperne har også fått 10% høyere stivhet. Dette bidrar til enda bedre kontroll over bilen, og krengningen er redusert med 13% i forhold til en ordinær 488 Spider.

Ferrari-fabrikken har gått ut med et ekstra attraktivt tilbud til de som velger å kjøpe en 488 Pista Spider: Alt servicearbeid gjennom bilens første sju år er inkludert i prisen.