Den 12. mars i 1947 forlot den første Ferrari sportsbilen fabrikken i Maranello. Det var Tipo 125 S som startet den lange rekken av mesterverk fra den legendariske italienske sportsbilprodusenten.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Den banebrytende sportsbilen som rullet ut gjennom porten til Maranello-fabrikken den 12. mars i 1947 var mye mer enn bare en bil. Den var et bevis på vågemot, kunnskap og et inderlig ønske om å skape en sportsbil av høyeste klasse. Ambisjoner som Enzo Ferrari til fulle hadde demonstrert med sine Scuderia Ferrari racerbiler i 15 år allerede. Disse verdiene skulle danne grunnlaget for den neste 75 årige historien, basert på kultur, lidenskap, utvikling og tradisjon. Det hele er blitt til en bilkultur der Ferrari gjennom historien har produsert en lang rekke modeller som hver og en står frem som et bilhistorisk mesterverk.

Ferrari 250 er bygd i en rekke ulike versjoner. Mest etterspurt er GTO men Lusso, til venstre i bildet, er også et mesterverk.

På selve 75-års dagen for sportsbilene åpnet Ferrari en helt spesiell jubileumsutstilling på Enzo Ferrari Museet i Modena. Den 12. mars kunne selskapet presentere en helt ny utstilling i paviljongen «Ferrari Classiche» – en unik del av museet som sjelden er tilgjengelig for publikum. Denne ble etablert i 2006 som et spesielt servicetilbud til eiere av de mest eksklusive klassiske modellene, der bilene kunne vedlikeholdes og oppbevares under trygge forhold. Et tilbud mange eiere av de uerstattelige håndbygde Ferrari mesterverkene har benyttet seg av.

Den legendariske racerbilen 375 Mille Miglia Spyder har et karosseri som ble designet og bygd av Pinin Farina.

Utstillingen bærer navnet «Ferrari Forever» og presenterer mye av det arbeidet denne avdelingen har gjort, og viser hva de er i stand til å gjøre når det gjelder restaurering eller gjenoppbygging. Her vil eieren kunne få en «Certification of Authenticy» for alle gatebiler, racerbiler og prototyper som er mer enn 20 år gamle. Etter at en bil er gjennomgått i alle detaljer får eieren et dokument fra Ferrari som bekrefter bilens fulle autentitet til minste detalj. Et samsvar mellom rammenummer, motornummer og girkassenummer er bare det første trinnet («matching numbers») i denne prosessen for å dokumentere originaliteten.

Ferrari 250 Europa var på mange måter merkets aller første Gran Tourer. Det ble bygd 30 stk av denne modellen.

Utstillingen tar publikum med på en presentasjon av den fascinerende oppgaven det er å vedlikeholde og restaurere bilene i denne spesielle Ferrari-avdelingen. En prosess som bringer bilene tilbake til sin opprinnelige storhet. Dette arbeidet er bare mulig fordi mange av de verktøyene og stansene som ble benyttet for å produsere deler da bilen var ny, fortsatt er til stede. Dette, i kombinasjon med kunnskapen til høyt spesialiserte teknikere, er helt avgjørende for å gjenskape den nærmest hemmelige perfeksjonismen som for eksempel de eldre Ferrari-motorene representerte.

Dino 246 GTS er av mange betraktet som tidens aller mest veldesignede midtmotor-sportsbiler.  Motoren er en V6.

Det har til alle tider vært et helt spesielt fokus på fabrikkens historiske arkiv. Dette er forvaltet med flid gjennom 75 år, og hvert eneste produksjonskort for hver enkelt bil helt siden 1947 er bevart. Dette gjør det mulig å sikre at det arbeidet som utføres av Ferrari Classiche resulterer i en bil som fremstår nøyaktig slik den var da den forlot fabrikken for aller første gang. Historien om både denne avdelingen og merkets historie fortelles gjennom de 15 utstilte klassiske Ferrari-modellene. Flere av disse er restaurert av de dyktige fagfolkene ved denne avdelingen.

375C med et helt perfekt utseende. Bak til høyre en 365 GTB 4 Daytona. Begge utstyrt med en V12 under panseret.

Disse modellene representerer selve essensen i Ferrari-historien, og ikke minst alt som kjennetegner merkets sportslig orienterte kjerneverdier. Her finner vi unike Gran Turismo modeller som 250 GT Competizione Tour de France fra 1956, skapt av designeren og karosserimakeren Sergio Scaglietti. Karosseriene til mange av de mest spektakulære og seierrike sportsbilene til Ferrari ble skapt av mesterlige håndverkere hos Carozzeria Scaglietti. Trofesamlingen til 250 GT er trolig en av de største som finnes innenfor sportsbil-historien, etter de utallige løpene denne bilen har vunnet i GT-klassen gjennom årenes løp.

På 40′ og 50-tallet var en jigg (kalles også en lest) mal for metallplater som ble håndbanket og satt sammen til et helt karosseri.

Et annet eksempel på en sjelden skjønnhet er den utstilte 250 GT Cabriolet, produsert i 1959. Den er designet og bygd i et lite antall av Pinin Farina. Målgruppen var rike og sofistikerte klienter som ønsket å transportere seg med stil i områder som Côte d’Azur og Californias kyst. Denne åpne og elegante Grand Turismo modellen fra Ferrari blander komfort, sportslighet og vakre linjer. Den var i sin tid å se på de mest prominente møtesteder, og var ofte synlig i Hollywood filmer, i tillegg til å være transportmidlet til kjente filmstjerner og internasjonale «jet-setters» som for eksempel Barbara Hutton.

Nyere modeller i den øvrige delen av Enzo Ferrari Museet i Modena. Her får vi en fint innblikk i merkehistorien.

I tillegg til alle de klassiske modellene som er utstilt får også publikum mulighet til å kunne beundre unike og kunstnerisk utførte designarbeider, slik som en «mock-up» av en Ferrari 500 Mondial fra 1953. Den gang var det ingen datamaskiner og 3D-teknologi som kunne gjenskape designerens linjer fra tegnebordet til en fullskala modell. Karosserimakere ble derfor brukt til å skape bilens silhuett i full størrelse. Metallpanelene som ble brukt – for det meste av aluminium – ble formet for hånd over en tre-lest og deretter «sydd» sammen for at bilens former kunne evalueres. Dette helt spesielle håndverket er et interessant vitnesbyrd om de  høye kravene til form og estetikk som Ferrari la for dagen i perioden fra 1940 til 1960.

Det flotte Museo Enzo Ferrari består av ny og spektakulær arkitektur i kombinasjon med de gamle fabrikkbygningene.

Markeringen av merkets 75-års jubileum som sportsbilprodusent er mer enn noe annet historien om hvordan håndverk av ypperste klasse gjennom alle år har stått i sentrum. Et håndverk som hele tiden har speilet den samtidige teknologien, og som vil fortsette sin evolusjon også i årene som kommer. Utstillingen tjener også til å minne om at enhver Ferrari som blir produsert har et potensiale til å bli en fremtidig klassiker. Utstillingen på Enzo Ferrari Museet i Modena vil være åpent for publikum frem til den 17. februar 2023. Husk på at det også er et annet Ferrari museum i Maranello som du heller ikke bør gå glipp av. Sjekk åpningstidene på forhånd, slik at du får oppleve de mange vakre Ferrari-legendene på nært hold.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev