Har du noensinne hørt om uttrykket ”Skijöring”? Nei, det er ikke en skrivefeil, men derimot det internasjonale navnet på en spesiell skisport som har sin opprinnelse i Norge. Nå har sportsgrenen fått sin renessanse i Østerrike.

Tekst: Sven Furuly & Tim Westermann, Foto: Amp & Friedrich Gahlbeck

Ekstremsport har det vært til alle tider, med stadig nye påfunn for å utfordre grenser og sette vågemot på prøve. Til dette kommer også konkurransemomentet – som kampen om å være raskest, sterkest, høyest eller dypest – det er bare fantasien som setter grensene. Går vi hundre år tilbake i tiden møter vi begrepet ”Skijöring” som en sportsgren for de vågale. Ordet er internasjonal versjon av det norske ordet ”Skikjøring” – og benyttes både i det tyske og engelske språket.

Fra et løp, der motorsykkel benyttes, i den lille tyske byen Augustusburg i januar 1963

I Østerrike er denne sporten nettopp vekket til live i forbindelse med arrangementet Grand Prix Ice Race i vintersport-byen Zell am See. Dette klassiske motorsport-arrangementet var en stor begivenhet i perioden 1937 til 1974, og som et av høydepunktene kunne publikum oppleve ”Skijöring” – der en skiløper ble trukket av et kjøretøy rundt en bane i høy hastighet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

facebookfollow

 

Fra 1956 ble Grand Prix vinterkjøringen satt i et mer formelt system, med inndeling i fem ulike klasser og klart definerte disipliner. Det store trekkplasteret – og det som skapte den store publikumsbegeistringen – var skiløperne som hang etter biler og motorsykler i stor hastighet rundt banen.

Auto Union Grand Prix raceren under forberedelse til vinterkjøring i Zell am See

Mange norske vernepliktige har opplevd ”snørekjøring” under kontrollerte former under vinterøvelse, og går vi langt tilbake i tid var det reinsdyr og hester som ble benyttet til å trekke skiløperne. Studerer vi historien er ikke Norge bare ”Skisportens vugge”, men også opprinnelsesland for denne tradisjonen med å henge etter et trekkdyr vinterstid. Fra å være til praktisk nytte for å spare krefter, utviklet dette seg til konkurranse, og en Norsk delegasjon reiste både til den Olympiske komité i Stockholm i 1912 og til de Olympiske Vinterleker i St. Moritz i 1928 for å få dette godkjent som en vintersportsgren.

Sjeldent syn under baklokket på en Porsche 356 Speedster: En 4-cam, 4-sylindret Carrera-motor

Dette ble det ikke noe av, men det gikk ikke mange årene før motorsykler og biler overtok hestens (og reinsdyrenes) plass foran skiløperne, og den nervepirrende sporten utviklet seg videre. Frem til 1974 var Zell am See en av de viktigste arenaene for denne høyst spesielle vintersporten.

 

Den 19. og 20. Januar i år var Zell am See igjen arena for et Grand Prix på is, og om ikke ”Skijöring ” var den aller viktigste attraksjonen, så var den absolutt med på å trekke publikum til banen, som var brøytet på rullebanen til den lokale flyplassen i den lille Alpe-byen. De mange racerbilene konkurrerte i flere ulike klasser, og naturligvis var den elektriske Pikes Peak rekordbilen til Volkswagen med for å demonstrere morgendagens racerbil – i stor kontrast til Auto Union Grand Prix-bilen fra 1938, som også underholdt publikum på den is- og snødekte banen. Til stede var også Ferdinand Porsche – oldebarnet til den legendariske bilkonstruktøren med samme navn – som ligger begravet i Zell am See. De opprinnelige løpene – som ble arrangert gjennom nesten førti år –  hadde nettopp Ferdinand Porsche som en av initiativtakerne til dette ”Grand Prix på is” – arrangementet.

Ur-Quarttro i kortversjon er en av historiens mest spektakulære rallybiler, og har utallige seiere over hele verden

Årets løp gikk av stabelen i et fantastisk vintervær med tusenvis av tilskuere som kunne glede seg over en unik blanding av gamle sportsbiler og racerbiler, moderne rally- og racerbiler, samt få en liten smakebit på hvordan morgendagens elektrifiserte motorsport kan komme til å se ut. Mer enn to hundre akkrediterte personer fra media og ikke mindre enn ni TV-stasjoner var til stede for å dekke arrangementet.