Det amerikanske luksus-bilmerket Lincoln er et uvanlig syn i Europa, mens både hjemmemarkedet og Kina sørger for at det 80 år gamle bilmerket lever i beste velgående.

Tekst: Jens Meiners og Sven Furuly, Foto: Amp

Blant verdens mest luksuriøse bilmerker finner vi også amerikanske Lincoln. Det er ikke særlig utbredt i Europa, man har til alle tider hatt appell til amerikansk smak og ønsket om luksus og glamour. Der europeere har søkt seg til Rolls Royce og Bentley, har symbolet på status og makt vært Cadillac og Lincoln i USA. Rekken over amerikanske presidenter som har benyttet en Lincoln er lang. Også det norske Kongehuset har hatt flere Lincoln i slottsgarasjen.

Plassforholdene er gedigne i Lincoln – som møter de europeiske og japanske luksusmerkene

Lincoln Motor Company ble grunnlagt av Henry M Leland i 1917. For de som kjenner sin bilhistorie vil de også knytte dette navnet til Cadillac. Han var en av grunnleggerne til dette luksusmerket, som raskt ble kjøpt opp av General Motors. Leland forlot Cadillac-divisjon under første verdenskrig for å starte opp produksjon av flymotorer. Ved krigens slutt i 1918 bestemte han seg for å skifte til bilproduksjon, og lanserte luksusbiler som skulle konkurrere med nettopp Cadillac. Bilene var glimrende, og ble raskt anerkjent som luksuriøse, velbygde og pålitelige. Merket ble overtatt av Ford i 1922, og har siden dette vært konsernets luksusbil-merke.

En vakker detalj er den elegante utformingen av de fire dørhåndtakene på Continental

Til merkets 80-års jubileum skal det bygges en spesialserie i et begrenset opplag, basert på merkets toppmodell Continental. Forandringene innbefatter en økt akselavstand på femten centimeter og de bakre sidedørene utført som bakhengslede portaldører. Denne særpregede dørløsningen har gitt sitt navn til bilen: Lincoln Continental 80th Anniversary Coach Door Edition. Den skal produseres i et samlet antall på 80 eksemplarer i løpet av 2019 og 2020. Prisen vil ligge på over 100 000 dollar, noen som er mer enn dobbelt så høyt som innstegsprisen på en ”ordinær” Lincoln Continental. Denne er imidlertid mer som en basismodell å regne, ettersom utgangspunktet for jubileumsmodellen er ”Black Label” –versjonen til ca 70 000 dollar.

De elektrisk manøvrerte dørene åpnes med et lett grep, eller aktiveres med en fjernkontroll

En forlenget utgave bringer fornyet status til det tradisjonsrike merket, som gjennom årenes løp også har tilpasset seg markedet og lanserte SUV-suksessen Navigator i 2007. At også Bentley og Rolls Royce senere har lansert SUV’er viser at også luksusbil-kjøperne ønsker biler som ikke står tilbake for noe – også når det kommer til praktisk bruk. Med Navigator har Lincoln fått de nødvendige produksjonsvolumene til å konkurrere med de andre luksusmerkene på markedet, men det er Continental som er merkets prestisjemodell, og for mange amerikanere selve symbolet på suksess. Det er mange små detaljer som skaper en kostbar luksusbil, og i Anniversary-utgaven er dette brakt til nye høyder for Lincoln.

Hvert enkelt av de 80 Anniversary-eksemplarene kommer med sin unike nummererte plakett

De bakre sidedørene åpner seg i 90 graders vinkel og manøvreres elektrisk. Nettopp dører hengslet i bakkant var en Lincoln-spesialitet som fikk sin renessanse på ’60 tallet og er fortsatt en del av merkets visuelle image. Interiøret er av ypperste klasse og er utstyrt med flere bord som kan felles ut og en stor oppbevarings-konsoll. Komfort – og ikke minst plassforholdene i baksetet – er slik det skal være i en limousin. Det samme gjelder også den silkemyke drivlinjen. Kraftige motorer og smidige automatgirkasser er en viktig del av Lincoln-historien, og det seneste tilskuddet er på ingen måte et brudd på denne etablerte tradisjonen.

Lincoln Continental er Ford’s prestisjemerke og har Cadillac som sin nærmeste konkurrent

Under panseret skjuler det seg en 400 hk sterk V6-turbomotor med et sylindervolum på 3,0 liter. Rent teknisk er hjuloppheng og detaljer i styringen hentet fra Ford Mondeo, og det er et klokt valg med tanke på styrepresisjon og veigrep. Når det kommer til designet fører dette tankene i retning Bentley Continental Flying Spur, og noen vil kanskje mene at hekken også har noen likhetstrekk med Audi A8. Men slik er det jo alltid: Fortolkningen av luksus på fire hjul er ganske konservativ når vi befinner oss på dette nivået, og diskret eleganse er en prioritet. Eksport til Europa er heller ikke noe tema, ikke minst på grunn av det begrensede produksjonsantallet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_januarirea_web
facebookfollow