Med sitt forbruk på bare 0,33 liter/mil skaper den nye Bentley Flying Spur Hybrid en sensasjon i luksusbilmarkedet. Et CO2-utslipp på bare 75 gram/km er lavere enn mange småbiler i trafikken.
Tekst: Sven Furuly. Foto: Amp.Net
Helt siden Toyota lanserte sin banebrytende Prius hybridbil på bilutstillingen i Tokyo i 1997, har elektrifisering av bilens drivlinje bidratt til lavere drivstofforbruk for verdens bilpark. I dag finnes det knapt en bilprodusent som ikke har minst en hybrid-variant, og andre, som f.eks Volvo har hybride drivlinjer på alle sine modeller. Stimulert av gunstige avgifter i mange land har utviklingen av ladehybrider med god elektrisk rekkevidde skutt fart. En rekkevidde på femti km er ikke uvanlig, og dermed er det mulig å kombinere elektrisk drift i hverdagen med langturkapasitet uten rekkeviddebegrensninger.
![](https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2022/05/Bentley-4.jpg?x14828)
Det blir lettere å legitimere luksusopplevelsen med vissheten om at forbruk og CO2-utslipp ligger på samme nivå som en småbil.
Med modellen Bentley Flying Spur Hybrid tar også dette luksusbilmerket steget over i en elektrifisert verden. Økende drivstoffpriser, et globalt engasjement for å få ned utslippene, og et ønske om å møte miljøvernere med et ærlig forsøk på å vise ansvar, er viktige årsaker til lanseringen av historiens første ladbare Bentley. Der V12 og V8- motorer tidligere var det foretrukne under panseret, får den moderne Bentley-kjøperen bare en 2,9 liters V6 til disposisjon. Men en 100 kWh elektromotor sørger for at prestasjonene slett ikke står tilbake for tidligere utgaver av denne luksuslimousinen.
![](https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2022/05/Bentley-3.jpg?x14828)
Bentley Flying Spur Hybrid er i stand til å kjøre inntil 40 km i rent elektrisk modus. Men da gjelder de å tøyle kreftene…
Systemeffekten er på 544 hk, og sørger for at akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 4,3 sekunder. Det er nøyaktig det samme som utgaven med en V8 bensinmotor. Toppfarten er 285 km/t. En ren elektrisk rekkevidde på 40 km er mulig, men krever utvilsomt måtehold i forhold til å bruke det samlede dreiemomentet på 750 Nm. Bilens blandede forbruk etter WLTP-normen er bare 0,33 liter/mil med et CO2-utslipp på 75 gram/km. Flying Spur Hybrid er fabrikkens første skritt på veien mot en ren elbil – som forventes å bli lansert om tre år. De videre planene for luksusmerket er at fra 2030 skal alle Bentley-modeller være hel-elektriske.
![](https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2022/05/Bentley-2.jpg?x14828)
Hybridiseringen av Flying Spur er det første skrittet mot en helt elektrisk Bentley. Planen er å lansere en ren elbil om tre år.