Med sitt forbruk på bare 0,33 liter/mil skaper den nye Bentley Flying Spur Hybrid en sensasjon i luksusbilmarkedet. Et CO2-utslipp på bare 75 gram/km er lavere enn mange småbiler i trafikken.
Tekst: Sven Furuly. Foto: Amp.Net
Helt siden Toyota lanserte sin banebrytende Prius hybridbil på bilutstillingen i Tokyo i 1997, har elektrifisering av bilens drivlinje bidratt til lavere drivstofforbruk for verdens bilpark. I dag finnes det knapt en bilprodusent som ikke har minst en hybrid-variant, og andre, som f.eks Volvo har hybride drivlinjer på alle sine modeller. Stimulert av gunstige avgifter i mange land har utviklingen av ladehybrider med god elektrisk rekkevidde skutt fart. En rekkevidde på femti km er ikke uvanlig, og dermed er det mulig å kombinere elektrisk drift i hverdagen med langturkapasitet uten rekkeviddebegrensninger.
Med modellen Bentley Flying Spur Hybrid tar også dette luksusbilmerket steget over i en elektrifisert verden. Økende drivstoffpriser, et globalt engasjement for å få ned utslippene, og et ønske om å møte miljøvernere med et ærlig forsøk på å vise ansvar, er viktige årsaker til lanseringen av historiens første ladbare Bentley. Der V12 og V8- motorer tidligere var det foretrukne under panseret, får den moderne Bentley-kjøperen bare en 2,9 liters V6 til disposisjon. Men en 100 kWh elektromotor sørger for at prestasjonene slett ikke står tilbake for tidligere utgaver av denne luksuslimousinen.
Systemeffekten er på 544 hk, og sørger for at akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 4,3 sekunder. Det er nøyaktig det samme som utgaven med en V8 bensinmotor. Toppfarten er 285 km/t. En ren elektrisk rekkevidde på 40 km er mulig, men krever utvilsomt måtehold i forhold til å bruke det samlede dreiemomentet på 750 Nm. Bilens blandede forbruk etter WLTP-normen er bare 0,33 liter/mil med et CO2-utslipp på 75 gram/km. Flying Spur Hybrid er fabrikkens første skritt på veien mot en ren elbil – som forventes å bli lansert om tre år. De videre planene for luksusmerket er at fra 2030 skal alle Bentley-modeller være hel-elektriske.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev