BMW i4 er det tyske selskapets fjerde hel-elektriske modell og forener design, kjøreglede, bærekraft og praktiske løsninger i nye dimensjoner. Her får du flere detaljer og priser – samtidig som norske forhandlere nå er klare for å ta imot bestillinger.
Tekst: Sven Furuly, Foto: BMW Presse
BMW 3- og 4-serie har alltid vært rettesnoren for den ideelle balansen mellom dynamiske egenskaper og komfort i sitt segment. Med den helt nye BMW i4 defineres målestokken nok en gang – med ren elektrisk kjøreglede. Konseptbilen så dagens lys i mars 2020, og serieproduksjonen starter til høsten. Dette betyr at de første eksemplarene av BMW i4 ruller inn på norsk asfalt i november. Med sin utforming som en firedørs gran coupé, er BMW i4 er først og fremst en umiskjennelig BMW rent visuelt, men samtidig mye mer. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk.
Den nye elektriske bilen fra BMW blir i første omgang lansert i to ulike versjoner. I utgaven i4 eDrive40 sitter den elektriske motoren koblet direkte på bakakselen og leverer 340 hk og 430 Nm dreiemoment. Modellen i4 M50 har en elektrisk motor på hver aksel, der motoren på forakselen leverer 258 hk og motoren på bakakselen leverer maksimalt 313 hk. Med egen boost-funksjon, som varer i 10 sekunder, får man full effekt på 544 hk og et kraftfullt dreiemoment på 795 Nm. Begge utgaver har en identisk batteripakke.
Enda mer imponerende enn selve akselerasjonen, er kjøreresponsen i BMW i4. Begge modellene har luftfjæring på bakakselen som standard, og et helt eget oppsett for dempersystemet reduserer den typiske bevegelsen hvor man gjerne opplever at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon. Sammen med et nyutviklet antispinn-system, som jobber lynraskt og presist, sørger systemet for maksimalt grep og stabilitet når gasspedalen får kjenne på trykket fra skosålen.
Interiøret i helt nye BMW i4 bygger videre på det sportslige interiøret i BMW 4-serie Coupe, men skiller seg markant ut med den store og kurvete skjermen på dashbordet, «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3″ informasjonsskjerm og en 14,9″ kontrollskjerm. Den nye generasjonen av operativ- og infotainment-systemet «BMW iDrive» filtrerer informasjon på en førerorientert og brukervennlig måte. Dette vil merkes gjennom nye dimensjoner, skreddersydde grensesnitt, farger, lys og lyd. Det velkjente iDrive-hjulet til infotainmentsystemet finner man fortsatt på midtkonsollen, mens navigasjonssystemet er skybasert, for sømløs og smidig bruk. BMW i4 er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon og trådløse oppdateringer. Installasjon av ny programvare vil sjelden ta mer enn 20 minutter.
Høyspenningsbatteriet til BMW i4 er skreddersydd for bilen og måler kun 110 millimeter i høyde. Det består av fire moduler med 72 prismatiske celler hver og tre moduler med 12 celler hver. Samlet brutto batterikapasitet er 83,9 kWh, med netto kapasitet på 80,7 kWh. Den bakhjulsdrevne BMW i4 eDrive40 har en WLTP-rekkevidde på opptil 590 kilometer, og den firehjulsdrevne og samtidig svært sportslige BMW i4 M50 har en WLTP-rekkevidde på opptil 510 kilometer. Sammenlignet med høyspenningsbatteriet i dagens BMW i3 er energitettheten økt med rundt 40 prosent for samme volum. Samtidig er andelen kobolt i batteriet kraftig redusert. BMW Group anskaffer for øvrig kobolt selv – og gjør den så tilgjengelig for sine leverandører av battericeller. Dette gjøres for å ha full kontroll og åpenhet om hele bilens verdikjede. Det integrerte varme- og kjølesystemet sørger for optimal temperaturkontroll for høyspenningsbatteriet ved hurtiglading fra en DC-ladestasjon. Hvis navigasjonssystemets rutefunksjon er aktiv og har planlagt et stopp for BMW i4 på en hurtigladestasjon, vil batteriet automatisk forhåndskondisjoneres før ankomst ved ladestasjonen. Det betyr at batteriet vil ha optimal temperatur for rask og effektiv ladning ved ankomst på ladestasjonen.
Med en lengde på 4 785 mm, bredde på 1 850 mm, høyde på 1 448 og en akselavstand på 2 856 mm, er alle målene større enn på en BMW 3-serie Sedan. Det samme gjelder sporvidden, mens tyngdepunktet er opptil 53 mm lavere. Begge deler bidrar til de dynamiske egenskapene BMW i4 byr på. Bagasjeromvolumet er på 470 liter, og øker til 1 290 liter når baksetene legges ned. Den klassiske kombi-luken sørger for en stor og praktisk lasteåpning. Begge modellene kan utstyres med tilhengerfeste og kan trekke 1 600 kg. På taket kan man laste opptil 75 kg.
I stedet for forhåndsreservasjoner, åpner norske BMW-forhandlere i dag for at kunder i Norge allerede nå kan bestille BMW i4. Selv om produksjonen først starter til høsten, er det nå mulig å spesifisere sin bil. Prisene er klare og det er lett å konfigurere sin individuelle bil. BMW har, i likhet med sin andre elektriske modeller, satt sammen flere ferdige utstyrsversjoner som vil være attraktive kjøp for mange. Startprisen for en BMW i4 eDrive40 er 489 900 kroner. Da får man en bra utstyrt bil med bakhjulsdrift og en svært konkurransedyktig rekkevidde. De ferdige utstyrsvariantene har fått betegnelsene «Charged-Edition», «Fully Charged-Edition» og «Supercharged-Edition».
BMW i4 M50 er bygget på spisskompetansen til BMW M GmbH og byr på dynamiske egenskaper som er bokstaven M verdig. For denne utgaven, med en toppfart på 225 km/t er innstegsprisen 539 900 kroner. Dermed har det tyske selskapets store elektriske satsning nå også nådd de mest sportslige modellene. Spesielt tror vi BMW i4 M50 «Fully Charged» til 599 900 kroner blir populær, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge til Bilmagasinet.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev