Blant rekken av nye og seriøst arbeidende kinesiske bilmerker, dukker det også opp produsenter som ikke følger spillereglene. Nå har Jaguar Land Rover vunnet en viktig seier i det kinesiske rettsapparatet over Jiangling Motor.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Aldri hørt om bilmerket Landwind eller selskapet Jiangling? Da kan vi berolige deg med at du ikke har gått glipp av stort. Så langt har merket i prinsippet bare gjort seg verdenskjent av to grunner. Den første var en kollisjonstest som ble gjennomført av tyske ADAC for vel 9 år siden, der resultatet var katastrofalt. Bilen som ble testet var en Landwind-kopi av SUV’en Opel Frontera, som også ble produsert i Japan med Isuzu-merke i grillen. General Motors, som da stod bak både Opel og Isuzu startet en juridisk prosess for å få stoppet bilen. Den fullstendig ødeleggende kollisjonstesten satte imidlertid en stopp for ethver interesse noen i Europa måtte ha for denne bilmodellen, og den forsvant like raskt som den hadde dukket opp.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Jiangling har imidlertid ikke ligget på latsiden når det gjelder å kopiere, og i 2015 startet selskapet salget av SUV’en Landwind X7 med en to-liters motor fra Mitsubishi. Modellen er ikke bare utseendemessig svært lik Range Rover Evoque, men bruker også de samme grafiske elementer når det gjelder skrift-type, merker og plassering av modellbetegnelse og navn som på originalen. Jaguar Rover stevnet Jiangling Motors for retten i Bejing i juni 2016 for brudd på både copyright og urimelig forretningsskikk. Mange mente dette var et dristig skritt, ettersom få søksmål mot kinesiske bilprodusenter knyttet til kopiering av design eller konstruksjoner har vunnet frem i kinesisk rett.

Her er en ekte Range Rover Evoque; kan det være noen tvil om at den gullfargede bilen er en kopi…?

For bare noen få dager siden, den 22. mars, falt endelig dommen i Bejing. Og det var absolutt ikke gitt at den skulle gå i favør av Jaguar Land Rover. Underveis har det vært flere uttalelser fra kinesiske jurister at det var vanskelig å se om Jiangling virkelig hadde kopiert designet, at de var i en dialog med Jaguar Land Rover om hvilke markeder bilen ikke skulle tillates solgt i, at partene var i diskusjon om hvilke endringer som måtte til, og annet tøv. Den endelige dommen ble klinkende klar: Landwind har kopiert fem helt unike designelementer fra Range Rover Evoque, og selskapet er dømt til å umiddelbart avslutte produksjonen av Landwind X7. I tillegg er selskapet dømt til å betale en stor erstatning til Jaguar Land Rover.

Ikke bare designet, men alt fra skrift-type til plassering av merker er identisk. Men ikke kvaliteten…

Det skulle bare mangle, tenker vi, men jussen kan være både vanskelig og uklar. Begge parter hevdet nemlig at de hadde søkt mønsterbeskyttelse i Kina, men endringer i kinesisk lovverk gjorde at Jaguar Land Rovers patentsøknad ble kjent ugyldig – på oppfordring fra nettopp Jiangling Motors. En kikk på kollisjonstesten og de tyske kommentarene til filmsnutten i denne artikkelen forteller med all tydelighet at seriøsitet og grunnleggende kvalitet neppe er fremherskende egenskaper ved Landwind SUV’ene.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev