Allerede med dagens teknologi er det mulig å skape intelligente veikryss der sensorer og kommunikasjon mellom bilene forhindrer kollisjoner og sørger for at fotgjengere beveger seg sikkert i trafikkbildet

Tekst: Sven Furuly, Foto: Continental Presse

Consumer Electronics Show 2019 åpner dørene for publikum i Las Vegas den 7. januar. Utstillingen, som gjennom de siste femti år har vært arena for den globale elektronikk-utviklingen, har for lengst skiftet fokus fra lyd og bilde, via data, til telematikk, autonom trafikkavvikling og elektriske kjøretøy.

Foran årets messe er det annonsert en rekke nyheter, der både elbil-produsenter som Byton, BMW, Tesla og VW, samt underleverandører, kommer til å løfte på sløret og vise oss hva vi kan forvente i årene fremover. Særlig den kinesiske nykommeren Byton blir sett på med stor interesse, og har siden deres prototype ble lansert på denne messen i 2018 flyttet bilen mange hakk nærmere produksjon.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Tyske Continental, som mange bilførere forbinder med dekk, er ikke bare en gigant innenfor både underleveranser til bilindustrien, men også verdensledende når det gjelder utvikling av elektronikk og autonomi for kjøretøy. De er naturligvis på plass på denne utstillingen og viser flere spennende nyheter. En av disse er ”det intelligente veikrysset” – et prosjekt som siden 2018 også har vært i drift i fom av et pilot-anlegg lokalisert i Walnut Grove i California.

Ved hjelp av en rekke senorer, algoritmer og kunstig intelligens greier et slikt ”intelligent” veikryss å gjengi et fullstendig bilde av veikrysset, trafikken, og alle tenkelige hendelser som kan oppstå. Ved hjelp av et kort-distanse kommunikasjonssystem, på engelsk kalt Dedicated Short-Range Communication (DSRC), blir det utvekslet informasjon mellom veikrysset og de aktuelle kjøretøyene i nærheten.

Illustrasjonen viser hvilke utfordringer krysset byr på, og beskriver handlinger systemet overvåker

En av systemets styrker er at det kan varsle bilførere om en fotgjenger som befinner seg utenfor synsfeltet – som for eksempel slik vi ser på illustrasjonsbildet – bak et møtende kjøretøy. Dataene bidrar også til å utføre sikker manøvrering i komplekse situasjoner. En venstresving i krysset utgjør en risiko som alltid krever korrekt vurdering av en bilfører. Med dette systemet vil en fører bli varslet om faren, mens vi med et fullt autonomt system, vil oppleve at den svingende bilen automatisk bli holdt tilbake inntil det er trygt å gjennomføre manøveren.

Foruten sikkerhetsgevinsten ligger det også en stor miljøgevinst i de intelligente veikryssene. Automatisk signalskift basert på antall ankommende kjøretøy i de ulike retningene gir bedre trafikkflyt, lavere energiforbruk og et lavere støynivå. Dette pilotprosjektet er bare et av flere som gjennomføres i regi av Continental – som ikke lenger er et tysk – men en globalt konsern med forsknings- og utviklingssentra i flere verdensdeler.

Vi kommer til å formidle nyheter fra de ulike pressekonferansene og beskrive nye systemer og produktnyheter fortløpende under hele messeperioden, som pågår frem til 11. Januar. Følg med her på bilmagasinet.no eller vår facebookside.