Den kinesiske bilprodusenten BYD lanserte det banebrytende batteriet Blade tidlig i 2020, og siden har batteriet fått stor oppmerksomhet som et av de mest revolusjonerende elbil-batteriene i bransjen.
Tekst: Sven Furuly, Foto: BYD
Med det helt nye elbilbatteriet Blade, forventer bilprodusenten BYD at dette markerer starten på en ny æra innen sikkerhet og ytelse i elbil-markedet i Europa. Gjennom innovativ teknologi vil BYD omdefinere sikkerhetsstandarden blant elbil-batterier, og redusere bekymring rundt sikkerhet og brannfare i elektriske kjøretøy.Blade er utviklet for å tåle alt det et konvensjonelt litiums-batteri ikke tåler.
Blade-batteriet har vært igjennom et omfattende testprogram, for å teste batteriets eksplosjons- og brannsikkerhet. I disse testene har man blant annet boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon. Blade-batteriet utviklet verken røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperatur over 60 grader celsius. Sammenlignet med tradisjonell litiums-batteriteknologi, er Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr – selv når batteriene er alvorlig skadet.
Blade’s encellede design har spesielt kompakte dimensjoner med kun 9,6 cm lengde, 9,0 cm bredde og 13,5 cm høyde. Disse enkeltcellene blir deretter plassert i en matrise og satt inn i en batteripakke i en kniv-lignende formasjon. BYD-ingeniørene har også redusert volumet på batteri-installasjonen med 50%, og dermed skapt ekstra plass for oppbevaring eller annet tilleggsutstyr i den ferdige elbilen. Dette kompakte designet kombinert med klasseledende sikkerhetsfordeler, gir BYD et markant konkurransefortrinn, og tar batteriteknologien i hele elbil-bransjen et skritt lenger.
Blade-batteriet kan ikke bare presentere et høyt nivå av sikkerhet, det er også av særdeles god holdbarhet.Konstruktørene har testet holdbarheten på Blade-batteriet i elbilmodellen Tang ved å kjøre 1,2 millioner kilometer på 3000 oppladninger.På en enkeltlading har batteriet en rekkevidde på opptil 505 km (NEDC). WLTP-testsyklus vil være på plass når denne bilmodellen er klar for typegodkjenning i Europa, anslagsvis i mai.
Blade-batteriet blir produsert på BYD’s ultramoderne ‘intelligente’ produksjonsanlegg i Chongqing, Kina.Det stilles svært strenge kravtil produksjonsforhold av batteriet, og standarden kan sammenlignes med LCD-produksjonsanlegg. Dette innebærer blant annet en nøyaktig definert mengde luftfuktighet og en konstant temperatur på 25°C.BYD uttaler at disse forholdene er helt nødvendig for batteriets høye sikkerhetsstandard.
“Vårt nye Blade-batteri er en gamechanger for EV-industrien,” sier BYD Europas administrerende direktør, Isbrand Ho. “Vårt dyktige team av ingeniører har jobbet utrettelig for å levere enda høyere nivåer av sikkerhet – og dette er en avgjørende faktor for personbilkjøpere. Blade-batteriet er resultatetavover 25 års erfaring med batteriutvikling, og kombinerer de nyeste teknologiene med det siste innen kreativ tenkning og produksjonsteknikk”, legger han til.
Det har vært registrert stor interesse for den elektriske nykommeren BYD Tang siden forhåndslanseringen i Norge i fjor sommer, og særlig har Blade-batteriet fått mye oppmerksomhet.Sju-seterenBYD Tang er den første bilen som lanseres med BYD’s nyeste batteriteknologi for det norske markedet. Produksjonen av 2021 BYD Tang-modellen for Norge starter i andre kvartal 2021, og de første kundebilene er ventet å rulle ut på norske veier i løpet av august 2021.BYD Tang har en akselerasjonfra 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder, og kan ladefra 30% til 80% på imponerende 30 minutter med 110 kW. Dermed er dette en SUV som leverer topp ytelse og raske ladetider underveis.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev