Dette super-sportsbilmerket har en tradisjon i å lansere ekstreme modeller for verdens aller rikeste. La Voiture Noire skal bygges i kun et eksemplar – og dette ble solgt i løpet bilutstillingens første dager.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Genève er igjen arena for lanseringen av en Bugatti. Det er gått 20 år siden konseptbilen som senere skulle bli Veyron ble vist for første gang. Det var i Tokyo, men to år senere stod Volkswagensgruppens daværende leder Ferdinand Piëch foran en samlet verdenspresse i Genéve og avduket produksjonsmodellen. Også jeg var der i 2001  – og hørte Piëch presentere super-sportsbilen som hadde den største motoren, var verdens raskeste, og verdens dyreste. Toppfarten på Bugatti Veyron EB 16/4 ble lovet å være 411 km/t og prisen skulle være 1 million Euro.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Utviklingskostnadene var enorme og sett i lys at det bare er produsert om lag 450 biler, er eierskapet av Bugatti og produksjon av Veyron mest å betrakte som en gigantisk PR-fremstøt fra Volkswagen. Bilen har gjennomgått en kontinuerlig teknisk utvikling under hele produksjonstiden, og i 2010 erobret den tittelen ”verdens raskeste serieproduserte bil” med en gjennomsnittsfart på 431, 072 km/t. År om annet er det også dukket opp Veyron spesialutgaver – ofte med et produksjonsmål på bare et par eksemplarer – på verdens bilutstillinger.

Ekstreme linjer må til for å skape en bil som skal nå hastigheter på over 400 km/t

Bugatti Le Voiture Noire følger alle Bugatti-tradisjonene som har gjort merket til en myte siden etableringen i 1909. Også denne har – i likhet med Veyron – en midtstilt W16-motor med til sammen 64 ventiler. Effekten på den åtte liter store motoren er økt til over 1500 hk. Igjen garanterer fabrikken en toppfart på over 400 km/t og akselerasjonen fra 0-100 km/t går på drøyt to sekunder. Men ekstreme ytelser har sin pris.

Eksklusivitet og individualitet er to ord som mer enn noe annet beskriver kreasjonen

Denne Bugatti-modellen er det ultimate svaret på en bilsamlers ønske om individualitet. Kun et eksemplar skal bygges – og det er utstillingsbilen. Denne er nå solgt til en hemmelig kjøper. Om prisen på en Veyron – med 1 million euro i 2001 var frisk – så blekner den i forhold til La Voiture Noire. 11 millioner euro – eller ca 164 millioner kroner er prisen. Volkswagens ledelse er naturligvis strålende fornøyd med salget, men er dette virkelig det eneste Bugatti-eksemplaret vi kommer vi kommer til å se med dette vakre karosseriet?

Når Bugatti avduker en ny modell på en bil-utstilling er verdens pressekorps på plass

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev