Audi er i samtaler med tyske myndigheter om tilbakekalling av selskapets elbil e-tron, etter selv å ha besluttet å gjennomføre en innkallingsaksjon i USA som følge av mulig brannfare.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Audi Media

Det er Automotive News Europe som publiserer denne nyheten om en mulig brannfare i elbilen Audi e-tron. De forteller at allerede på mandag gikk Audi of America ut med informasjon om at produsenten ønsker å skifte ut en del av isolasjonen i ledningsnettet mellom ladeporten og hovedbatteriet.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Det pågår samtaler mellom Audi og tyske myndigheter om hvorvidt det også skal settes i gang en tilbakekallingsaksjon i Europa. Totalt dreier det seg om ca 7000 utleverte e-tron, herav 2300 biler i Tyskland. Hittil er det utlevert 1964 Audi e-tron i Norge, så vi ser at Norge og Tyskland alene representerer over 60% av alle Audi e-tron utlevert til kunder i Europa.

                    I følge Audis talsmann Udo Rügenheimer er det en risiko for at fuktighet kan trenge inn i det elektriske nettet, som er bakgrunn for bekymringen. Fuktigheten kan føre til kortslutninger med påfølgende risiko for brann. Samtidig presiseres det at det i USA kun dreier seg om et mindre antall biler utstyrt med den mangelfulle isolasjonspakningene, og at selskapet har kontroll over hvilke biler det dreier seg om. Audi of America er allerede i telefonkontakt med aktuelle kunder.

                    Automotive News Europe kan videre fortelle, basert på informasjon fra Audis amerikanske talsmann Mark Dahnke, at et oransje varsellys vil tennes på instrumentpanelet dersom sensorer registrerer fuktighet i e-trons elektriske system. Dersom dette skjer anbefales det å parkere bilen utendørs og skru av tenningen. Bilen skal da ikke tilkobles ladning og kunden anmodes om å ta kontakt med Audi, som vil sørge for at bilen blir hentet og brakt til et servicesenter.

                    Det er en isolasjonskappe i ledningsnettet mellom ladekontakten og batteriet som kan slippe inn fuktighet

                    Dahnke forteller videre at ingen amerikanske kunder har rapportert at varsellampen har tent, eller at det har vært hendelser knyttet til den mangelfulle isolasjonen. Når det gjelder Europa er det rapportert fem tilfeller der varsellampene har tent, men ingen av disse har resultert i noen form for kortslutning eller brann.

                    Det er viktig å presisere at alle e-tron kan kjøres som normalt, og at aktuelle eksemplarer som trenger endringer i isolasjonen eventuelt vil bli innkalt og reparert i løpet av sommeren. Amerikanske kunder som føler seg ukomfortable med situasjonen er tilbudt en bensindrevet lånebil og gratis bensin (maksimalt 800 dollar) inntil deres e-tron er kontrollert og tilbakelevert.

                    Vi har vært i kontakt med prsseansvarlig for Audi i Norge, Morten Moum, for å få vite hva som skal skje i Norge i forhold til problemstillingen. Han forteller til Bilmagasinet at biler produsert ved fabrikken før uke 11 i år skal innkalles til en sjekk. Også han, i likhet med de tyske og amerikanske talsmennene, uttaler at bilene er helt trygge å kjøre med. I alt dreier det seg om 1548 biler i Norge, og feilmeldingen er kun fremkommet på en håndfull Audi e-tron. Berørte kunder vi få informasjon om kort tid.

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev