Streik ved Audis fabrikk i Györ har nå ført til produksjons-stans ved hovedfabrikken i Ingolstadt. Audi e-tron, som får el-motorene fra samme fabrikk, men bygges i Belgia, er foreløpig ikke berørt

Tekst: Sven Furuly, Foto: Audi Presse

Ikke før har Audi publisert planer om å øke produksjonen av Audi e-tron ved fabrikken i Brussel for å møte den høye etterspørselen, så dukker det problemer opp på andre arenaer. Audi-konsernet hadde et strevsomt 2018, der alt fra dieselskandale, WLTP-problematikk og redusert etterspørsel etter merket i forhold til konkurrentene BMW og Mercedes i hjemmemarkedet, gjorde fjoråret til et svakt Audi-år.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Ønsket om et langt bedre 2019 ble brått avbrutt av streik ved Audi-fabrikken i Györ i Ungarn, torsdag den 24. Januar. Foruten produksjon av komplette biler er denne fabrikken spesialisert for å produsere motorer til de andre fabrikkene innenfor konsernet. Også de spesielle elmotorene som monterers ved hver aksel i e-tron – og skaper den legendariske Quattro-firehjulsdriften i elektrisk utgave – produseres i Györ. Arbeiderne ved fabrikken, som har en gjennomsnittlig månedslønn på 1 100 euro, streiker for å få høyere lønn. At den tyske fagbevegelsen IG Metal stiller seg solidarisk til kravet forsterker alvorlighetsgraden. De ungarske arbeidene hevder at prisnivået i Györ ligger på samme nivå som sammenliknbare vest-Europeiske byer, og dermed blir kjøpekraften svak. De streiker for en lønnsøkning på 18% – noe som vil få stor betydning for Audis videre økonomiske resultater.

                    Som følge av streiken i Györ mangler nå Audi hovedfabrikken i Ingolstadt forbrenningsmotorer

                    Arbeiderne i Györ er – i følge den tyske publikasjonen Automobil Woche – tilbudt en lønnsøkning på 10 prosent i 2019, etterfulgt av nye 10 prosent i 2020. Partene har ikke oppnådd enighet, og mangelen på forbrenningsmotorer fra Györ-fabrikken førte til produksjonsstans i Ingolstadt tirsdag den 29. Også onsdag den 30. står produksjonslinjene stille og ledelsen arbeider nå under høytrykk for å løse konflikten. Produksjonslinjene for Audi A8 i Heilbronn er også i samme situasjon. Fabrikkene i Neckarsulm og Brussels er foreløpig ikke berørt av problemene.

                    Audi arbeider med å øke e-tron produksjonen i Brussel. På bildet en e-tron i lakkavdelingen

                    Audi e-tron er en svært viktig modell for Audi, som jobber hardt for å legge dieselskandaler og godkjenningsutfordringer bak seg. Forhåndsinteressen har vært enorm, og reservasjonslistene er lange. Leveranse av e-tron til de 650 første norske kjøperne er planlagt til uke 9. Audi har også bekreftet at de om kort tid åpner for ordinær spesifisering og bestilling av e-tron. Audi-fabrikken i Brussel skal være i stand til å produsere 20 e-tron i timen, men det er igangsatt flere tiltak for å øke volumet. I følge kilden Automotive News vil e-tron produksjonen økes til 24 biler i timen. Dette er godt nytt for de sju tusen nordmennene som står på reservasjonslisten, men ettersom de elektriske motorene i e-tron produseres av mer enn et hundre av arbeiderne i Györ hver dag, kan en streik som drar ut over tid, også skape redusert produksjon av Audi e-tron i Brussel.