Tiden da rekkevidde, batteristørrelse og hemmelig teknologi ga oss de mest applauderte elbilene, er definitivt historie. Med e-tron viser Audi med full tyngde at også de har full kontroll over den nye teknologien.
Tekst og foto: Sven Furuly
Spekulasjonene rundt den nye elbilen Audi e-tron har vært mange. Under den lange utviklingstiden har imidlertid Audi publisert flere detaljer som har indikert at dette kommer til å bli en meget avansert bil – og ikke minst en bil nordmenn kommer til å elske. Bilmodellen er nå satt i produksjon, og de første mediene har også fått anledning til å kjøre e-tron i utlandet. Kommentarene er positive, og alt ligger til rette for at Audi har skapt en elbil-suksess. Mange nordmenn har allerede satt seg på venteliste, og mer enn et tusen personer hadde meldt seg på til Norgespremieren hos Møller Oslo Vest på Lilleaker, som er Norges største Audi-forhandler.
Kunder får bilen i januar
I september var nesten hver annen personbil som ble solgt i Norge en elbil, og målt i antall solgte elbiler er Norge nå det tredje største elbil-landet i verden, etter folkerike nasjoner som Kina og USA. Nordmenns appetitt på elbiler synes for øyeblikket grenseløs, og ventelistene er lange – uansett hvilken merkeimportør vi spør. Også mange europeiske land merker nå en stigende etterspørsel etter elbiler, og flere premium bilmerker som Audi, BMW, Mercedes og Porsche vil lansere en rekke elbiler i årene fremover. Med e-tron er Audi en av de første ”premium” bilmerkene som satser på en helt elektrisk bil. Det er bare Jaguar som hittil har lansert sin I-Pace i Norge, men Audi følger hakk i hæl. De første norske kundene får sin bil levert i januar, og mange av disse kommer til å bli levert fra Audi-forhandleren på Lilleaker.
Enorm interesse.
Salgssjef for Audi i Møller Oslo Vest, Michael Helgerud, forteller til Akersposten at det har vært en ekstrem forhåndsinteresse for e-tron. Denne forhandleren står normalt for ca 10% av Audi-salget i Norge, men for denne elbilen er oppmerksomheten fra interesserte kjøpere i Oslo Vest enda større. ”På samme måte som andre elbil-leverandører har også vi gitt potensielle kjøpere muligheten til å sette seg på en reservasjonsliste. Importøren har i dag 6500 interesserte på en slik liste, og av disse er 1050 stk fra Møller Oslo Vest”. For å sette dette litt i perspektiv til leveringssituasjonen, har vi fått opplyst at Norge får 650 biler totalt i den første leveringsperioden i 2019.
God rekkevidde og Quattro firehjulsdrift
Med sin rekkevidde på 400 km ligger Audi e-tron litt bak flere elbiler som er på markedet i dag, men takket være avansert firehjulsdrift, god innvendig plass, et stort bagasjerom og mulighet for å trekke en tilhenger på inntil 1800 kg, er e-tron elbilen mange har drømt om. Den har også en svært effektiv regenerering av energi og en ombordlader som tillater høy ladeeffekt fra både dagens og morgendagens hurtigladere. Prisen er også en overraskelse for mange: Den starter på 651 900 kroner inkludert leveringskostnader til Lilleaker, og det er en absolutt attraktiv pris. Detaljer som luftfjæring, 360 graders kamera og flere førerassistansesystemer er inkludert i grunnprisen. Til lanseringen har importøren i samarbeid med Audi tatt frem to spesielt utstyrte spesialmodeller. Den ene, Edition 1, kjennetegnes av sin ”Antigua” blå lakkfarge og detaljer i oransje, mens ”Limited kommer litt senere, i fargene sort og ”Typhon” grå.
Bilen vil også være utstilt på Lilleaker tirsdag den 23, før den flyttes til neste norske by for premierevisning.