Godt hjulpet av et fantastisk Taycan elbilsalg har den norske Porsche-importøren hatt en eventyrlig vekst siden etableringen i 1997. Nå går Porsche AG inn på eiersiden i det norske selskapet.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly og Porsche Presse
Det var mange i norsk bilbransje som ristet på hodet da en liten gruppe norske Porsche-entusiaster – men Hans Henrik Riddervold (åpningsbildet) i spissen – bestemte seg for å overta Porsche-agenturet fra Bertel O. Steen i 1997. Målet var å selge 12 biler – der den ny-lanserte Boxster skulle spille en viktig rolle. Året etter, det første hele virksomhetsåret, solgte Autozentrum Sport A/S hele 18 nye Porsche til norske kunder. Deretter har det vært en jevn vekst – til over 1000 enheter i 2020. Med lanseringen av Taycan Cross Turismo i 2021 er det bare leveringskapasiteten til Porsche som begrenser veksten i Norge for øyeblikket.
Hos Porsche i Tyskland har man vært vitne til at Norge har utviklet seg til et av Europas ledende elbilmarkeder, og at Porsche har fått en solid vekst i elbil-segmentet. De norske forhandlerne har imidlertid ikke glemt de øvrige modellene – som SUV’ene Macan og Cayenne, og ikke minst de to rendyrkede sportsbilene 718 og 911. Salget av disse modellene med sine forbrenningsmotorer er høyt, men et salgsresultat på over 1700 enheter av de forskjellige Taycan-variantene viser tydelig at nordmenn har tro på en kombinasjon av Porsche og elbil.
Gjennom årenes løp er det etablert hele 10 Porsche-sentere over hele landet, fra Kristiansand i sør, til Tromsø i Nord. Norge har også et av tre Porsche Classic sentere i verden. Dette befinner seg i Son, noen mil sør for Oslo, og er et kompetansesenter for salg, service og restaurering av klassiske Porsche modeller.
Den norske administrasjonen har gjort en formidabel innsats for å etablere og styrke merkets posisjon i Norge gjennom en årrekke. Etter det Bilmagasinet erfarer vil det nye joint-venture selskapet bli ledet av tyske Michael Hiller. 47-åringen har vært ansatt i Porsche i ti år og han seneste stilling har vært Area Director for markedene Midtøsten, Afrika, India, Latin-Amerika og Brasil. Dette betyr at selskapets norske daglige leder, Morten Scheel, forlater sin nåværende stilling.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev