Godkjent tilhengervekt økes til et tonn for to varianter av den populære elbilen. Dette gjelder også for biler som allerede er registrert og går på norske veier.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Ford Media
Det er knapt til å tro, men det samlede antall tilhengere som er registrert i Norge overstiger nå 1,5 millioner eksemplarer. At vi er et tilhenger-elskende folk kan nesten sammenliknes med det store pickup salget i USA, men forskjellen er at eldre tilhengere aldri blir skrotet. Særlig er det de små varehengerne som har et «evig liv», men også båthengere er seiglivede og endrer til slutt status til rene opplagshengere.
Med den økende andelen elbiler er muligheten for tilhengerfeste nærmest blitt et obligatorisk spørsmål også for denne typen drivlinje. Vi skal ikke gå mer en fem år tilbake i tid før vi opplevde at det bare var et fåtall elbiler som kunne leveres med tilhengerfeste. Kort oppsummert var det i praksis bare de to Tesla-modellene S og X som kunne utstyres med tilhengerfeste og trekke opp mot 1500 kg. Men for et par år siden ble det fart i sakene, og i dag er det ikke vanskelig å finne en elbil som kan bestilles med tilhengerfeste.
De miste elbilene, som f.eks Hyundai Kona, fikk tilhengerfester som kunne benyttes til transport av sykkelholder eller lasteboks. En tillatt maksimal loddrett vekt på tilhengerkula på 50 kg eller mer, åpner for transport av f.eks to elsykler. Det neste trinnet var å tillate en tilhengervekt på 500 eller 750 kg. Det er naturligvis alt for lite til å trekke selv de minste campingvognene – de såkalte reisevognene – men ga likevel en etterlengtet fleksibilitet. Med ett var det mulig å koble på en liten varehenger for transport av hageavfall eller henting av hvitevarer eller et møbel.
Da Ford Mustang Mach-E ble lansert fikk den en godkjent tilhengervekt på 750 kg. Det er samme vekt som en Jaguar e-pace, men en klasse under viktige konkurrenter som VW id.4 og Volvo XC40. Transport av elsykler ble også en utfordring for den nybakte Mustang-eieren. Det har lenge vært oppfattet i markedet at loddrett belastning på tilhengerfeste-kula bare er maksimalt 30 kg. Dette er feil – og sammen med oppklaringen av dette bringer vi også nyheten om at Ford har økt den maksimale tilhengervekten på to av Ford Mustang Mach-E modellene.
Tilhengervekten vil bli økt på variantene Long Range RWD og Long Range AWD. Biler som produseres fra 5. mai 2022 vil automatisk være godkjent for 1000 kg tilhengervekt, mens biler produsert tidligere vil kunne oppdateres gjennom et besøk hos Statens Vegvesen. Disse berørte kundene vil bli direkte informert fra Ford Motor Norge om hvordan denne prosessen vil foregå.
Like viktig som denne muligheten til å trekke et tonn – som åpner for å kunne koble en mindre båt bak bilen – er presiseringen av tillatt loddrett kulevekt på disse to utgavene av Mustang Mach-E. Ved tilkobling og bruk av henger var den maksimalt tillatte loddrette belastningen på tilhengerkula 30 kg. På biler som nå registreres med 1000 kg tilhengervekt, økes samtidig maksimal loddrett belastning på kula til 40 kg. Det aller viktigste er imidlertid en informasjon Bilmagasinet har fått av Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge. Hun slår fast at maksimal loddrett belastning ved bruk av tilbehør som lasteboks eller stativ for sykler er 75 kg. Dette har vært det korrekte tallet helt siden den første store båtlasten med Mustang Mach-E ankom Norge i slutten av april 2021.
I løpet av de første tolv månedene Ford Mustang Mach-E er har vært tilgjengelig i Norge (statistikk frem til 24. april i år) er det blitt registrert 7283 nye Mustang Mach-E ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Ikke bare er salget av elbiler generelt høyt, men antallet ulike merker og modeller har også hatt en kraftig økning det siste halvannet året. Også for den som ønsker en elbil med en trekkevne i klassen 1500 – 2500 kg er tilbudet stort. Ifølge en oppstilling presentert av Elbilforeingen er det hele 16 ulike elbiler med en tilhengerkapasitet i dette området til salgs i Norge.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev