Continental setter nå i gang serieproduksjon av personbildekk som er laget av resirkulert polyestergarn fra gamle plastflasker.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Continental
Gjenbruk av plast utvikles på stadig flere områder. Mange tror at bildekk handler om et produkt der tradisjonell gummi utgjør den viktigste komponenten. Konstruksjon av dekk handler imidlertid om teknologi på høyt nivå. Oljerelaterte plast-råstoffer spiller en betydelig rolle i utvikling av dekk, og rågummi utgjør bare en liten del av materialbruken. Dermed er det også et stort gjenbrukspotensial for alle verdens dekkprodusenter. Det er Continental som er først ute med serieproduksjon av dekk basert på resirkulering av brukte plastflasker. Bærekraftig polyestergarn blir hentet fra såkalte PET-flasker ved hjelp av en mekanisk prosess, og blir nå brukt i konstruksjonen av nye dekk. Materialet erstatter konvensjonell polyester som brukes i stammen på de fleste dekk. For å produsere et personbildekk trenger man rundt 40 resirkulerte PET-flasker.
Teknikken som brukes er utviklet av Continental og kalles ContiRe.Tex. Som en del av resirkuleringsprosessen blir flaskene først sortert, korker blir fjernet og til slutt mekanisk rengjort. Etter en mekanisk makulering smeltes så flaskene før de granuleres. Etter dette følger såkalt faststoffpolymerisering og en modifisert spinningsprosess. På den måten får Continental tak i polyestergarn på en langt mer miljøvennlig måte enn tidligere. -Vi bruker høyytelsematerialer i våre premiumdekk, og fra og med nå inkluderer dette polyestergarn utvunnet fra resirkulerte plastflasker. Vi øker hele tiden vår andel med fornybare materialer i dekkene, og senest i 2050 skal vi kun bruke fornybare materialer i vår dekkproduksjon, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
Alle dekkene med ContiRe.Tex-teknologien blir i første omgang produsert på Continentals fabrikk i Lousado i Portugal, og får påskriften «Contains Recycled Material». Dekk produsert med resirkulerte plastflasker er en del av Conti GreenConcept, som er navnet på det nye bærekraftige konseptet til Continental. Det dreier seg om å produsere dekk fra sporbare, fornybare og resirkulerte råvarer, samt at dekkene blir lettere og har en fornybar slitebane. Denne konseptuelle studien utnytter både nåværende og nye teknologiske tilnærminger til konstruksjonen av bærekraftige dekk for personbiler, som enda et eksempel på Continentals omfattende aktiviteter i jakten på bærekraft.
Målet er å redusere ressursforbruket på tvers av alle ledd i dekkets verdikjede. Studien omhandlet alt fra innkjøp og anskaffelse av råvarer til de ulike produksjonsstadiene. Lavere slitasje og lenger levetid for dekkene er også et viktig område for å redusere miljøavtrykket til verdens bilpark. Resultatet av arbeidet med gjenbruk av plastmaterialer er blitt til dekk som består av en spesielt høy prosentandel sporbare, fornybare og resirkulerte materialer, har en innovativ, lett design som sparer verdifulle ressurser, og forlenger levetiden takket være en fornybar slitebane. Det nye materialet kommer først til å bli brukt til å produsere utvalgte størrelser for Continentals sommerdekk PremiumContact 6, EcoContact 6 og AllSeasonContact. Under finner du en tabell over hvilke produktserier og hvilke dimensjoner som er tilgjengelige med den nye ContiRe.Tex gjenbruksteknologien allerede nå.
|