Etter å ha presentert sine to bilmerker Wey og Ora på den store store bilutstillingen IAA Mobility 2021 har det kinesiske selskapet åpnet sitt Europakontor i Müchen. Ikke så rart kanskje, når de skal bygge den nye Mini-E for BMW i Kina.
Tekst: Sven Furuly, Foto: GWM
Den kinesiske bilprodusenten Great Wall Motor (GWM) har i likhet med et stort antall kinesiske store ambisjoner om å etablere seg på det europeiske markedet. Men målet til dette selskapet stopper ikke med dette. Visst skal de to bilmerkene Wey (se hovedbilde) og Ora finne europeiske kjøpere, og for å nå dette skal det etableres ”opplevelses-sentre” i mange byer. Et eksempel på hvordan kinesiske bilfabrikker tenker har vi fått et innblikk i her i Norge, der bilmerket Nio har åpnet sitt helt spesielle ”Nio House”. På samme måte vil GWM i løpet av 2022 åpne sine første ”Brand Experience Center” i München og i Berlin. Men planene er større.
Samtidig planlegger GWM å bygge opp flere anlegg for produksjon av celler, moduler og høyspentlagring av strøm i den tyske delstaten Saarland. Til å ta hånd om dette er det etablert et eget industriselskap med navnet Svolt. Den viktigste forskjellene på GWM og en rekke andre kinesiske bilprodusenter er også å finne i München. Der finner vi både hovedkontoret og utviklingsavdelingene til dere viktige forretning-partner: BMW. Et Joint Venture mellom de to selskapene skal fra 2023 bygge den nye Mini E i Kina.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev