Det er foreløpig få tekniske opplysninger om den nye Kia Niro generasjonen som nettopp har hatt sin verdenspremiere i Korea. Den kommer med tre ulike drivlnjer, og for Norge er det utvilsomt den hel-elektriske utgaven som imøteses med størst interesse.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Autoren-Union
En helt ny utgave av den kompakte familiebilen Niro ble presentert på utstillingen Seoul Mobility Show i den koreanske hovedstaden den 25. November. Den nye generasjonen, som vil bli lansert med tre ulike drivlinjer, vil få produksjonsstart tidlig i 2022. Alle tre drivlinjer er basert på elektrisk drift, der to av disse er en hybrid og en ladehybrid, mens den tredje utgaven er hel-elektrisk. Det visjonære designet henter sterk inspirasjon fra en stilstudie som ble presentert i 2019 under navnet Habaniro.
Et av særtrekkene som går igjen fra konseptbilen er de kontrastfargede C-stolpene med en overgang til de boomerang-formede baklyktene. Interessant er det også å se at det er en videreutviklet fortolkning av ”tigeransiktet” i nederkant av motorpanserets front. Dette stilelementet ble lansert på tredje generasjon Sportage i 2010, men forsvant ved lanseringen av generasjon fire i 2015. Også den nye Sportage, som lanseres i Norge i første kvartal 2022, har et frontdesign med stor familielikhet til den nye Niro.
Innredningen har store innslag av bærekraftige materialer, og der det er praktisk mulig har også fabrikken valgt å benytte resirkulerte materialer. Eksempler på dette er tak-trekket som er basert på resirkulerte tapettekstiler og setetrekkene som er basert på et Bio-Polyuretan materiale der eukalyptusblader er den grunnleggende råvaren. Et særtrekk ved innredningen er også det asymmetrisk utformede dashbordet med sin store infotainment displayskjerm og integrerte trapesformede ventilasjonsdyser.
Når det gjelder konkrete opplysninger knyttet til teknikk og utstyrsnivå er koreanerne svært sparsomme, men noe har vi fått vite. At digital teknikk spiller en stadig viktigere rolle merker vi daglig, og i den nye Niro etableres et ”first” fra Kia. De to hybrid-utgavene får et såkalt ”Green Zone Modus” der elektromotorene i hybridsystemet kan memorere når de er i drift. Senere vil bilen, om den har tilstrekkelig kapasitet på batteriet, ved hjelp av minne fra tidligere kjøremodi samt kartdata fra navigasjonssystemet, automatisk gå over i elektrisk modus på ”kjente” steder. Dette kan være nullutslippssoner fastlagt av myndighetene, i boligområder eller nær skoler og sykehus. Systemet åpner også for at en fast arbeidsreise alltid vil kunne foregå i ren elektrisk drift – forutsatt at det er innenfor batterikapasiteten til de to hybrid-utgavene.
Den rene elbil-versjonen er foreløpig omfattet med taushet. Kia har ikke sagt et ord om batteristørrelse eller rekkevidde. Dagens Kia e-Niro er utstyrt med et 64 kWh batteri og har en oppgitt WLTP rekkevidde på 455 km. I den større EV6 benytter Kia batterier på 58,0 og 72,6 kWh, og vi tipper at den minste batteripakken er mest aktuell i den nye e-Niro. Om denne kombineres med mer effektive motorer som i EV6 og 800 Volt batterisystemet i denne, kan den nye e-Niro bli en av de mest oppsiktsvekkende nye elbilene i 2022.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev