Forhåndssalget har vært imponerende stort, og i likhet med søstermodellen Hyundai Kona, er det rekkevidden på 485 km som er denne elbilens virkelig store trumfkort.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Tusenvis av norske kunder har betalt 7777 kroner for å forhånds-reservere en ny elbil de ikke en gang har sett – langt mindre prøvekjørt. I Paris kunne en samlet presse se nærmere på nykommeren for aller første gang. Kia og Hyundai kommer fra det samme industriselskapet, og det er mange likhetstrekk mellom de to bilmodellene Niro EV og Kona Electric. De to modellene blir produsert på samme sted og har felles drivlinje og batterier, men er utviklet separat. Dette innebærer blant annet at Niro bygger på en plattform som er litt annerledes – og mer praktisk. Denne gir mulighet for plassering av batteriene mer inn mot senter av bilen (foran bakakselen), som frigir en større plass til bagasje. Der kunden må leve med beskjedne 332 liter i Hyundai Kona, vil Kia Niro EV-kjøperen få hele 451 liter (VDA) bagasjeplass. En konsekvens av batteriplasseringen under gulvet er at man blir sittende litt høyere – omtrent som i en SUV – sammenliknet med hybridutgaven av Niro.

Plattformen er ulik den vi finner i Hyundai Kona. Det gir et større bagasjerom.

Kia har lang elbil-erfaring med Soul EV og har erfart at det er rekkevidde kundene er opptatt av. Niro EV med det lille 39,2 kWh batteriet er ikke aktuell for Norge. Det er utgaven med 64 kWh og en WLTP rekkevidde på 485 km som gjelder. Emilio Herrera, leder for Kia Motors Europe kan fortelle at de regner med at totalmarkedet for elbiler i Europa vil overstige 200 000 biler i år, og deretter øke til nærmere en million biler innen utgangen av 2022. Det koreanske selskapet har tatt mål av seg til et stort salg i Europa. Batteriene til både Kia og Hyundai leveres av koreanske SK Innovation, som har sikret seg langsiktige råvare-kontrakter. Selskapet ser derfor ingen fare i at batterileveranser kan bli en flaskehals i forhold til produksjon og leveranser av elbiler i store antall. De første leveringene til Norge vil bli mot slutten av året, men hvor store de første skipningene er, og hvor mange biler importøren regner med å utlevere i 2018, er i skrivende stund ikke kjent.

Sitteposisjonen er høyere enn i en Niro Hybrid på grunn av batterienes plassering under gulvet

Interiøret har bra ergonomi og Kia Niro EV får mange førerassistanse-systemer som standard