Konseptbilen som ble vist i Geneve i mars, er nå på vei Pepple Beach Concours d’Elegance og Monterey Car Week i California. Der vil bilen for første gang kjøre slik den originale VW-baserte Meyers Dune Buggy i sin tid gjorde: Som en strandbil bygd for glede!
Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress
Den elektriske ID. Buggy høstet applaus da den ble presentert på den internasjonale bilutstillingen i Genève i mars. Med sitt karosseri av komposittmaterialer demonstrerer den at Volkswagens MEB-plattform er like smart og anvendelig som den originale boble-plattformen var for femti år siden. Også den nye elektriske plattformen som utgjør ryggraden i de ulike ID-modellene fra Volkswagen, er i stand til å bære ulike kjøretøy produsert av andre enn Volkswagen.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Som den originale Meyers fra ’60-tallet er også ID Buggy først og fremst bygd for å kunne ta seg frem på standen og i lett terreng. Men nå er det et 64 kWh batteri og en elmotor på 204 hk som gir bilen fremdrift – og nullutslipp der den kjører. I denne utgaven har MEB-plattformen fått en underliggende beskyttelsesplate av aluminium og de 18” store felgene er påmontert BFGoodrich All-terrain offroad-dekk. I støtfangerne er det montert solide slepekroker for å kunne trekke bilen om den skulle sette seg fast i sanden, og den spesielt forsterkede frontruten og Targa-bøylen gir beskyttelse om bilen skulle rulle velte i sanddynene.
Interiøret i ID. Buggy er like enkelt og minimalistisk som den var i ’60 og ’70-tallets Dune Buggies. Alt er bygd for å kunne tåle vann, men det er neppe den store utfordringen i California, der den originale byggy’en ble unnfanget, og der Volkswagen ser en mulighet for å selge gamle ikoner – inkludert ID. Buzz – en moderne elektrisk utgave av den originale ”hippie-bussen” som amerikanserne elsket på ’60-tallet. Denne ble for øvrig vist for første gang i Norge i forrige uke, og om bare en uke er tiden inne for at ID.3 1ST blir vist til et norsk publikum for første gang – på Aker Brygge i Oslo.
Drivlinje i ID. Buggy består av en elmotor som er integrert i bilens bakaksel og all elektronikk og batterier plassert i bilens bunnplattform – mellom de to akslene. Motoren har et dreiemoment på 310 Nm fra første sekund, og dette gir bilen en akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,2 sekunder. Batteriet gir bilene en rekkevidde på 400 km etter WLTP-standard og toppfarten er elektronisk begrenset til 160 km/t. Det er enda ikke bekreftet at Volkswagen vil sette ID. Buggy i produksjon, den er først og fremst en rullende invitasjon til tredjeparts-selskaper om å ta i bruk MED-plattformen til nye og spennende elektriske biler.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev