Sammenliknet med USA, spiller ikke pickuper den samme viktige rollen i hverdagslivet til millioner av bileiere, men også nordmenn i tusentall velger hvert år å kjøpe en slik bil. Men visste du at hver fjerde pickup som selges i Norge er en Isuzu D-MAX?
Tekst og foto: Sven Furuly
Når du får tenkt deg om, er også pickuper et ganske vanlig syn i Norge. Ikke som i USA, der du føler at nesten hver annen bil du ser tilhører denne kategorien, men straks du kommer ut av storbygater og trange parkeringshus er disse praktiske bilene et ganske vanlig syn her på berget også. I USA er utvalget av merker, modeller og motorvarianter enormt. I Norge er situasjonen nærmest det stikk motsatte. En drøy håndfull merker fyller dette markedet i Norge, og ser vi på alle modell- og motorvarianter er det om lag et dusin valgmuligheter. Fordelen er et oversiktlig marked, det er lett å orientere seg, riktige priser blir viktige for at merket skal beholde markedsandeler, og ikke minst får vi et velfungerende bruktbilmarked. De ”tre store” bilprodusentene Toyota, VW og Ford er naturligvis på plass. Men hvor er General Motors, tenker du kanskje? Den tiden da de store Chevrolet-modellene var et vanlig syn på norske veier er jo for lengst historie, men dermed blir det også plass til andre merker – som Isuzu D-MAX.
Om du tenker at personbiler produseres på kryss og tvers over landegrenser og den samme modellen dukker opp med ulike merker i grillen kan være forvirrende, så er ikke samarbeidet når gjelder nyttekjøretøy mindre. Dette gjelder alt fra samarbeid om utvikling til produksjon og eierskap. Tar vi i tillegg med Nissan, Mitsubishi, Mazda – og av helt fersk dato Mercedes og Renault, så har vi listet opp praktisk talt alle aktørene. Deretter er det bare å se på forbindelseslinjene: Pickupen fra Nissan, Renault og Mercedes bygger på samme utgangspunktet, og General Motors, Mazda og Mitsubishi har alle gjennom årenes løp hatt aksjeposter i Isuzu. For den som skal kjøpe en pickup betyr dette at man i høy grad får solide og gjennomprøvde konstruksjoner der motorkraft, fremkommelighet og slitestyrke står i fokus. For vår prøvebil handler det om mer enn 7000 solgte eksemplarer siden lanseringen i Norge i 2007, og dermed har Isuzu D-MAX bevist at dette er en pickup nordmenn vil ha.
Som følge av avgiftssystemet kan en bil som dette bare ha ha en seterad for å kvalifisere til grønne skilter og status ”varebil klasse 1. Det er naturligvis bra for alle som går til anskaffelse av en slik bil som nyttekjøretøy, mens alle som kunne tenke seg å bruke den som familiebil – slik vi ser på bilder fra verdensdeler som Amerika, Afrika og Asia – må finne en annen bil-løsning. En kombinasjon av fire dører, fem sitteplasser og et lasteplan med en lengde på 1,5 meter åpner for en fleksibilitet som overgår selv store SUV’er. Selvfølgelig er det også mulig å betale personbilavgifter og få en slik pickup, i Norge, men totalt selges det bare et par dusin slike i Norge årlig. Dermed blir biler som dette først og fremst arbeidsbiler for håndverkere, entreprenører og folk med behov for en kombinasjon av fremkommelighet, lasteevne og mulighet til å trekke mange kg etter seg. Dermed blir det også mange privatpersoner som kjøper en pickup i Norge – og glatt forbigår diskusjoner om bagasjeromvolum, elektrisk rekkevidde, ladestasjoner og mulige kjørerestriksjoner.
Mange vil oppleve en frihet bak ratte i Isuzu D-MAX. Biltypen gir deg en følelse av uovervinnelighet og er det noe vi trenger mange steder i Norge, så er det en bil der bakkeklaring, firehjulsdrift og motorkraft er kort du har på din side. Modellen har fått en facelift, og med dette også muligheten til å kjøpe bilen i seks ulike utstyrsvarianter. Felles for alle er den firesylindrede turbodieselen med et sylindervolum på 1898 ccm og 164 hk. Vi skal ikke gå så mange årene tilbake før motorene i slike biler var på minst 2,5 eller 3,0 liters volum, men også her har bilprodusentene valgt en mer miljøvennlig linje. For Isuzu D-MAX betyr dette at bilen har et normert forbruk på 0,78 liter per mil med blandet kjøring og automatkasse – et tall som vi også greide å oppnå ved vår prøvekjøring av bilen i Oslo-regionen. Hva som skjer med et tonn last fordelt på det innelukkede bakseteområdet og planet, og en tilhenger som kan veie inntil 3500 kg, er naturligvis noe helt annet. Her handler det om en real yrkesbil som tåler både tøffe tak i hverdagen og kan levere en bra totalpakke til folk som ønsker en fleksibel fritidsbil. Faktisk er tillatt tilhengervekt 300 kg mer enn en Toyota Hilux.
Førerplassen har bra ergonomi. Man sitter bra og instrumentene er lettleste. Den digitale tidsalderen har også inntatt denne biltypen, og både det lille kombiinstrumentet midt i dashbordet og den store displayskjermen er informative. Skjermen har menyvalgene som faste brytere i nederkant, mens et stort sirkelformet bryterpanel litt lenger ned på midtkonsollen styrer alt som har med klima å gjøre. Den norske importøren har valgt å markedsføre modellen med ulike ”premium-pakker” inkludert i prisene, og foruten navigasjon og multimedia-anlegg omfattes også skinntrukket ratt og skinnseter. Jeg mangler litt av ”premium”- opplevelsen knyttet til disse komponentene. Skinn kommer i mange kvalitetsklasser, og når samtidig dashbordet og andre deler består av hard plast, kjenner man at du får det du betaler for. Når det gjelder førerplassen opplever vi at konkurrenten Toyota HiLux ligger et hestehode foran.
Automatgirkasse og et dreiehjul på midtkonsollen som elektronisk skifter mellom 2WD, 4WD og 4WD low fungerer riktig bra. Særlig muligheten til å skifte mellom 2WD (mest økonomisk i hverdagen) og 4WD ”on the fly” er perfekt. Kjører du på landeveien og merker at det blir glattere legger du enkelt inn firehjulsdrift for på være forberedt, eller enda bedre: Du kjører på en vei i lav hastighet, skal snu, eller rygge, med blir stående fordi du mangler veigrep. Et knepp på valgbryteren, og du er i gang igjen. Igjen blir ordet ”uovervinnelig” en del av vokabularet når du har valgt å kjøpe en biltype som dette. Et karaktertrekk ved motoren er det korte området den yter sitt maksimale dreiemoment, som er på 360 Nm Mellom 2000 og 2600 yter den dette, og seks-trinns automatgirkassen har et skiftemønster som er tilpasset dette. Har du ”hastverk” blir lydnivået og de hyppige girskiftene litt masete, sammenliknet med f.eks Toyota Hilux, der dreiemomentet er høyere ved et lavere turtall. Velger du en mer myk og avslappet kjørestil fungerer imidlertid det hele riktig bra.
Bilen vi prøver er en ”Magnum” utstyrsversjon. Det er lett å kjenne igjen på den forkrommede lyktebøylen i fronten, veltebøylen bak førerhytta og det sotfargede vindavviser-settet. Med i denne pakken er også et rulle-deksel over lasteplanet. Med et håndgrep åpns det for å gi tilgang til en 2,4 m2 lasteflate. Er det lukket slipper man å tenke på snømåking vinterstid, og alt som er med på lasset er både tildekket og avlåst. Dette, sammen med ”lasterom” i arealet bak forsetene, gjør biler som dette til håndverkernes favoritter. Når timer i bilen er en stor del av arbeidsdagen, betyr dette at støydemping, fjæringskomfort og forutsigbare kjøreegenskaper må stemme. Det gjør det i D-MAX, selv om en stor SUV, registrert som varebil, nok er et bedre valg om man er ute etter mest mulig personbilkomfort. Her gjelder det å vurdere verdien av et praktisk lasteplan opp mot de begrensingene et lukket varerom har. En praktisk detalj når bilen brukes i arbeid er den store drivstofftanken: 76 liter er bra.
Samlet sett representerer Izuzu D-MAX ”mye bil for pengene” og forklarer modellens popularitet i Norge. Mange er opptatt av å få en komplett bil, men overraskes over hvor høyt enkelte norske bilimportører priser ekstrautstyret. Her er det mest inkludert – enten vi snakker om stigtrinn, nøkkelfri atkomst og start, samt f.eks ryggekamera, når du tar utgangspunkt i bilens grunnpris på 369 900 kroner (inkludert mva) og deretter velger en av de fem utstyrsvariantene ut over grunnmodellen. Da får du reale yrkesbiler som gjør jobben – uansett vei og føreforhold. Modellen er ikke kollisjonstestet i Europa, men i Australia, som er et av denne pickupens viktigste markeder, fikk den tildelt 5 stjerner i ANCAP, som er denne verdensdelens utgave av EuroNCAP kollisjonstestene.
GRUNNDATA: ISUZU D-MAX
Motor: 4 syl rekkemotor 1898 ccm
Drivstoff: Diesel
Effekt: 164 hk (120 kW) v/3600 o/min
Dreiemoment: 400 Nm fra 1600-2000 o/min
Blandet forbruk: 0,78 liter/mil
CO2-utslipp: 205 gram/km
Toppfart: 180 km/t
Aks. 0-100 km/t: 12,8 sek
Egenvekt m/fører: 1995 kg
Nyttelast: 1005 kg
Totalvekt: 3000 kg
Maks tilhengervekt 3500 kg
Mål (LxBxH): 5295 x 1860 x 1795 mm
Akselavastand: 3095 mm
Lasteplan (LxB): 1552 x 1530 mm
Pris (rimeligste D-Cab): kr 369 900
Pris (som testet): kr 394 900.-