Sikkerhet er noe de fleste bilprodusenter prioriterer høyt, og de fleste bilmodeller klarer de krevende Euro NCAP kollisjonstestene med godt resultat. For Fiat Panda og den splitter nye Jeep Wrangler er imidlertid resultatene katastrofale. Vårt videoklipp er rystende!

Tekst: Sven Furuly, Foto: Euro NCAP

Tester gjennomført av Euro NCAP er et vitnesbyrd på at den bilen du kjører er bygd på en sikker måte, og er utstyrt med elektronikk og førerassistanse-systemer som både skal hindre at en ulykke oppstår, og beskytte deg. Målet er at alle som sitter i bilen, fotgjengere og syklister skal skades minst mulig i et sammenstøt. Gjennom en rekke fastlagte tester vurderes sikkerheten, testbilen får en poengscore, og deretter blir den tildelt et antall ”stjerner”. Det maksimale antallet er 5 stjerner. Omfanget av testen og kravene til bilens sikkerhetsutstyr er gradvis blitt strengere, og en bil som fikk for eksempel fire stjerner for seks-syv år siden, ville neppe oppnådd det i dag.

Jeep Wrangler kom i ny utgave i 2018, men har store mangler når det gjelder sikkerhet

Den femte desember publiserte Euro NCAP resultatene av den seneste runden med kollisjonstester, en gruppe på ni biler i alt. Her finner vi biler i mange ulike størrelser og prisklasser. Særlig resultatene for de elektriske bilene er blitt møtt med stor interesse i de testene av disse som er gjennomført så langt. Den seneste testen består av følgende bilmodeller (i alfabetisk rekkefølge): Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-PACE, Peugeot 508, Volvo V60 og varianten S60 – som alle blir tildelt fem stjerner for sin sikkerhet. Men det er ytterligere to biler med i testen – produsert av det samme selskapet, Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Det er Fiat Panda, der dagens modell er inne i sitt sjuende produksjonsår, og det er en ny utgave av Jeep Wrangler som ble lansert i 2018. Førstnevnte oppnådde nå null stjerner i kollisjonstesten, mens sistnevnte fikk tildelt kun en stjerne.

Panda i nåværende utgave ble testet første gang i 2011. Nå er bilens sikkerhet utdatert

For Fiat Pandas, som ble testet forrige gang av Euro NCAP i 2011, er dette et klart bevis på hvordan den gamle konstruksjonen er blitt fullstendig overkjørt av nye og moderne småbiler som møter dagens kollisjonstester med glimrende resultater. Det eneste som finnes av elektronikk som kan bidra til mindre skader ved en ulykke – og som gir poeng i testen – er et varsel om å benytte setebelter. At bilen ikke scorer en eneste stjerne forteller om gjennomgripende svakheter ved hele bilen. Det er ikke ofte Euro NCAP resultatene ender med null stjerner, og det er alarmerende at også Fiat Punto endte like dårlig i 2017. Visst kan man hevde at begge biler har vært i produksjon i mange år allerede og fått høyere score tidligere, men det er kun relevant for den som skal kjøpe en bruktbil. Sammenliknet med nye biler i samme klasse faller disse Fiat-modellene fullstendig i gjennom.

Her er testen av Fiat Panda:

Jeep Wrangler

I kontrast til disse to eldre modellene lanserte FCA en ny utgave av den firehjulsdrevne klassikeren Jeep Wrangler i 2018. Bilens størrelse og vekt signaliserer – som mange SUV’er – at her ferdes man trygt. Dette er et stort selvbedrag, og det har vært bevist gjentatte ganger i Euro NCAP testene at flere store SUV’er har manglende sikkerhet. Den nye Jeep Wrangler greier så vidt å komme over grensen for å få tildelt en stjerne. Dette skyldes en rekke forhold, der mye også er knyttet til mangel på førerassistanse-systemer. Der biler som for eksempel Volvo V60 har automatisk og effektiv oppbremsing når bilen er på kollisjonskurs med et annet kjøretøy, en syklist eller fotgjenger, glimrer dette med sitt fravær i Wrangler. Filskift-assistanse, som bidrar til – eller styrer bilen automatisk tilbake i kjørefeltet – finnes heller ikke. Kun varsel om å feste setebelter og en mulighet til å aktivere en hastighetsbegrensning er elektronikk av betydning for sikkerheten i en helt ny Jeep Wrangler.

Jaguar I-PACE viser at en velkonstruert og moderne elbil har svært høy sikkerhet

Pressetalsmann ved Euro NCAP, Michiel van Tatingen, er ikke nådig i sine uttalelser.       – Det er virkelig forstemmende å oppleve at det lanseres en ny bil i 2018 som ikke har verken automatisk oppbremsing eller filskift-assistanse. Det er på høy tid at et selskap som Fiat Chrysler Automobile lanserer produkter som sikkerhetsmessig er på høyde med konkurrentene i de samme bil-klassene. Men det er også ting å bemerke på flere av de bilene som oppnådde fem stjerner i kollisjonstesten. Marginene ved utvikling av nye bilmodeller er små når det gjelder kollisjonssikkerhet, og selv om konstruktørene kan ha full kontroll ved sine tester, kan avvik i produksjonen endre resultatene ved en senere praktisk test.

Nye BMW X5 er svært sikker, men får et lite trekk for en kne-airbag som ikke er optimal

Et eksempel på et slikt avvik ble avslørt på Hyundai Santa Fe. På biler utstyrt med panorama-soltak fant Euro NCAP testerne ut at det var en risiko for at side-kollisjonsgardinene kunne hekte seg fast, bli revet i stykker og ødelagt, når de ble oppblåst i en kollisjons-situasjon. Som en respons på dette har Hyundai allerede flyttet på festepunktene til kollisjonsgardinen i den løpende produksjonen, og har en tilbakekallingsaksjon på allerede solgte biler. Da blir eiere av de aktuelle bilene kontaktet av sin lokale forhandler, og bør i sin egen interesse sørge for å få innlevert bilen til en oppdatering. Også BMW X5 hadde problemer med kollisjonsputene. Førerens kne-pute utløste seg ikke korrekt, og gir dermed ikke den beskyttelsen den skulle gjøre. BMW hadde det samme problemet med 5-Serie i 2017.

Et høyt sikkerhetsnivå har vært Volvos filosofi i en årrekke, og nye V60 skuffer heller ikke

Euro NCAP spiller med andre ord en viktig rolle, sier Michiel van Ratingen. – Til tross for at mange bilprodusenter gjør et glimrende arbeid for å bygge sikrere biler, ser vi likevel eksempler på flere svakheter ved sikkerheten i bilene. For å si det rett ut, så har Audi Q3, Jaguar I-PACE, Peugeot 508 og Volvo V60/S60 her vist en sikkerhetsstandard som de andre har blitt målt opp mot denne gangen, og andre fabrikanter bør se på disse bilene som eksempler til etterfølgelse. Særlig Jaguar I-PACE demonstrerer at fremtidens biler ikke bare er bra for miljøet, men også byr på et høyt sikkerhetsnivå.

Den store familiebilen 508 viser at franske Peugeot også setter sikkerheten i høysetet

For deg som vil lese mer om de ulike resultatene, og sette deg inn i hvordan Euro NCAP testene utføres, finner du all informasjonen på ”euroncap.com”. Organisasjonen har utført kollisjonstester siden 1997 med støtte fra flere europeiske myndigheter og forbrukerorganisasjoner. Et lettfattelig søkesystem gjør det lett å finne tester helt tilbake til 2009 – noe som gjør det mulig å se på kollisjonssikkerheten til en bruktbil du kanskje har tanker om å kjøpe. Men som sagt tidligere – vær oppmerksom på at sikkerhetskravene er blitt skjerpet flere ganger, slik at en gammel ”5-stjerners bil” ikke vil være det i dag. Alle bilene som testes av Euro NCAP er Europa-modeller.