En spektakulær bilmodell skal også ha en lansering litt utenom det vanlige. Er det noe britene kan, så er det evnen til å vise hva ”high class” virkelig er! Og hvor viser man en ny Range Rover Evoque? I det mest trendy området i London, selvfølgelig.
Tekst: Sven Furuly, Foto: JLR
Range Rover er ikke helt som noe annet bilmerke, og briter er ikke helt som europeere flest når det kommer til å kunne bevege seg opp på et ”high class” nivå ukjent for folk flest. Kolonitid og britisk verdensherredømme hører fortiden til, og selv ikke verdens bilindustri finner lenger sine referanser i kongeriket vest i Europa. Snarere tvert i mot. Det britiske aristokratiet nyter fortsatt omgang med noble merker som Rolls Royce, Bentley og Range Rover, og skjenker kanskje ikke hvem som eier merkene, eller hvem styrer butikkene, den minste tanke. Kanskje er det heller ikke så viktig. Bilproduksjon og eierskap går på kryss og tvers over landegrenser, så hvem bryr seg egentlig så lenge imagen er høy, kvaliteten holder mål og prisen er den rette?
Range Rover Evoque ble en stor image-suksess allerede lenge før den første bilen ble levert til en kunde. Ved lanseringen i 2010 stod Victoria Beckham fram som en ambassadør for bilen, og posisjonerte dermed bilen helt annerledes enn det vi normalt forbinder med Land Rover og Range Rover. Det var et glimrende PR-trick og engasjementet posisjonerte Evoque som ”the car” for tusenvis av kvinner verden over. Senere bidro ”Posh Spice” til å designe en ”limited edition” serie på 200 Victoria Beckham spesialmodeller i 2012. Denne versjonen ble kåret til ”Womans Top World Luxury car, en av hele 217 utmerkelser som Evoque har fått siden lanseringen. Et globalt salg på 772 000 enheter gjør Evoque til en av de aller største suksessene i merkets historie.
Etter selv å ha kjørt bilen med både firehjulsdrift og forhjulsdrift er det ikke vanskelig å forstå bilens popularitet. Designet er ikonisk og karosseriet har uvanlige proporsjoner og en temmelig spesiell utstråling – sammenliknet med mer tradisjonelt utformede SUV’er. Den kupé-aktige stilen og den fallende taklinjen fører tankene mer i retning en sporty coupe enn en SUV. Etter sju år oppleves Evoque fortsatt frisk og moderne, men likevel har produsenten besluttet å lansere en helt ny utgave. Det har ikke dukket opp noen direkte konkurrenter i løpet av disse årene, men ettersom både teknologi og konstruksjonsprinsipper hele tiden er under utvikling, er lanseringen av en ny Evoque viktig for å opprettholde modellens ledende rolle i sitt spesielle segment.
Den nye Range Rover Evoque tar utgangspunkt i originalens egenartede design og fotavtrykket er nesten identisk. Likevel representerer den nye utgaven store forskjeller når det gjelder plass og fleksibilitet. Det er blitt 20 mm ekstra beinplass for baksetepassasjerene som følge av litt lenger akselavstand, samtidig som en smartere konfigurering av interiøret øker lagringsplassen for småting – i det større hanskerommet og senterrommet er det nå plass til nettbrett, håndvesker og flasker. Bagasjerommet er blitt 10% større (591 liter), det er økt i bredden og rommer nå en barnevogn eller et sett golfkøller. Plassen kan raskt økes til maksimalt 1.383 liter gjennom å slå ned deler av, eller hele bakseteryggen (delt 40:20:40) med en håndgrep.
En viktig nyhet er bilens 42 V elektriske system for drift av en såkalt “mild” hybridløsning, tilgjengelig fra lansering, og en plug-in hybridmodell som kommer omtrent 12 måneder senere. Den milde hybride drivlinjen er for første gang montert i en Land Rover og fungerer ved å hente energi som vanligvis går tapt under bremsing, og lagrer den i batteriet som er plassert under gulvet. Ved hastigheter under 17 km/t slås motoren av når føreren bruker bremsen. Når bilen starter opp igjen brukes den lagrede energien om igjen og bistår motoren under akselerasjon og reduserer dermed drivstofforbruket. Resultatet er en raffinert, stille og effektiv kjøreopplevelse i trafikktunge områder, i tillegg til effektiv energisparing. De firesylindrede bensin- og dieselmotorene leveres til alle modellene og den milde hybridmodellen leverer CO2-utslipp ned til 149g/km og et forbruk fra 5,6 l/100km (basert på NEDC 2.0 testposedyren). Hvis kunden velger dieselmotoren på 150 hk med forhjulsdrift er utslippet i nye Evoque på 143 g/km. En enda mer effektiv plug-in hybrid (PHEV) og en tresylindret “Ingenium” bensinmotor skal presenteres i løpet av 2019.
Når det kommer til bilens DNA er Evoque på alle måter en Range Rover, og den kompakte SUV-en kombinerer offroad-kapasitet med sin smidighet i urbane områder. Den nye Evoque kommer som tidligere med All Wheel Drive (AWD), men har fått en andre-generasjon Active Driveline med Driveline Disconnect for å øke effektiviteten. Adaptive Dynamics sikrer den optimale balansen mellom komfort og smidighet. Terrain Response 2 – en teknologi som første gang ble montert i en full-size Range Rover – registrerer automatisk hva slags underlag bilen kjører på, og justerer oppsettet i henhold til dette. Nye Evoque kan nå også vade gjennom vann med dybde på opptil 600 mm (tidligere 500 mm).
Evoque får ikke bare de fleste av de kjente førerassiastanses-systemene, men også et par helt unike finesser. En av disse er “Ground-view” der kameraer fanger opp alt som befinner seg rett foran bilen ved terrengkjøring og gir dermed viktig informasjon for sikker manøvrering. Det andre er bedre kontroll bakover gjennom ved hjelp av et kamera som etter førerens ønske kan overfører et bilde til bilens innvendige sladrespeil, dersom dette ikke kan benyttes på vanlig måte.
Samlet sett byr den nye Evoque på en oppdatering på alle viktige områder. En mer miljøriktig drivlinje, bedre innvendig plass og høyere sikkerhet er krav som bilprodusentene må innfri ved et modellskifte. At de i tillegg greier å opprettholde en modells særpreg, gi den en unik utstråling, og i tillegg være klassereferanse, er en prestasjon. Med Evoque har fabrikken definitivt greid å gjenta suksessen til den originale Range Rover fra 1970, og det var slett ingen selvfølge…