Det store pick-up markedet i USA får nå et elektrisk alternativ. Det unge selskapet Bollinger er klar for serieproduksjon av sine fleksible og praktiske elektriske kjøretøy.

Tekst: Olav Barhaugen – Foto: Amp/Bollinger

Markedet for pick-up har alltid vært stort i USA, og er på rundt 2 millioner biler totalt. Ford leder an med et totalsalg i fjor på 896.764 enheter av sin F-serie. Chevrolet leverte ut ca 580.000 Silverado med ca 500.000 Dodge Ram trillet ut på veiene. De aller fleste av disse hadde en kraftig og relativt tørst bensinmotor. Nå ønsker det amerikanske firmaet Bollinger Motors å friste markedet med en elektrisk drevet pickup.

Bollinger Motors er et ungt selskap, etablert av Robert Bollinger i 2014. Han bor ute på landsbygda nord for New York. I dette området har nesten alle en pick-up, et kjøretøy som fyller alle behov folk på bygda har til et kjøretøy. Men Bollinger syntes bilene som var på markedet var for lite fleksible. Derfor ville han konstruere en bil som hadde de egenskapene han mente de etablerte modellene manglet. Det inkluderte blant annet en elektrisk drivlinje.

Bollinger B1 kan forvandles fra en lukket SUV via en liten pick-up til åpen «safaribil»

Fra man startet opp med blanke ark gikk det 20 måneder til en ferdig prototype sto klar. Bollinger B1 minnet mye om Land Rover Defender, men enda mer kantete. Bilen var bygd nærmest etter Lego-prinsippet, og kunne enkelt forvandles fra lukket bil til pick-up eller åpen terrengbil. Pr i dag eksisterer det kun én kjørbar prototype av B1, og man jobber med testing og videreutvikling.

Bollinger B2 kan minne om både Land Rover og Hummer

Nå følges konseptet opp med B2 som er en dobbel-cab med en akselavstand på 353 cm, en drøy halvmeter lengre enn B1. Dermed har man en pick-up med 4 sitteplasser i tillegg til et 1,2 meter bredt og 1,75 meter langt  lasteplan. Siden det ikke er noen motor under panseret finner man i stedet et romslig bagasjerom også foran. Ved å fjerne baksetene og åpne bakveggen økes lastekapasiteten ytterligere til ca 2,5 meters lengde. Det er også mulig å åpne fra kupéen til lasterommet foran, samt å åpne både baklemmen og grillen. Dermed kan man laste lange gjenstander tvers gjennom bilen. 40 stk 2”x4” skal det være plass til.

Skal frakte med deg tømmerstokker, lange materialer eller en flaggstang? Mulighetene er mange med Bollinger B2

Bollinger B2 er 5,27 meter lang, 2,26 meter bred og 1,85 meter høy. Den veier nesten 2,3 tonn, og kan laste like mye.

En pall med sponplater er ikke noe problem

Den er ikke pen, men veldig praktisk. Og i USA appellerer disse praktiske genene til en bil med åpent lasterom ikke bare til bønder og håndverkere, men også husmødre, professorer, studenter og vanlig arbeidsfolk. For noen av dem – ikke bare i den tradisjonelt miljøbevisste staten California – ville det være enkelt å bytte til en elektrisk pick-up.

Med hydro-pneumatisk fjæring og en kraftig elektromotor på hver aksel er både komfort og fremkommelighet ivaretatt

De tekniske dataene til de elektriske motorene – en per aksel – skal tilfredsstille kravstore amerikanere. Bollinger gir for alle hjulene en efekt på 527 hk (388 kW), maksimalt dreiemoment skal være på 697 Newtonmeter. Dermed skal B2 ifølge fabrikkens beregninger bruke 6,5 sekunder fra null 0 til 96,6 km / t (60 mph). For bruk i USA er maksimalhastigheten en ganske teoretisk verdi: den er 161 km / t.

Med batteri og motorer under gulvet åpner det seg mange muligheter

Batteriet på 120 kilowatttimer er plassert i bilgulvet. Det skal gi en rekkevidde på over 300 kilometer. Med hjemmelader fullades batteriet på ca 10 timer, men med hurtiglader er det beregnet ca 75 minutter.

B1 og B2 skal bygges av Optimal Inc., et selskap basert i Plymouth, Michigan. Produksjonen av B1 skal starte i 2019, og B2 er klar for produksjon ett år senere. Den første prototypen av B2 vil stå ferdig tidlig i 2019.

Bollinger vil også eksportere biler, for eksempel til Australia, Canada, New Zealand og EU. Det gjenstår å se om dette vil fungere med de minimalistiske sikkerhetsfunksjonene til kjøretøyene. Sikkerhetsbelter må være tilstrekkelig, amerikanerne har – i hvert fall så langt – ikke planlagt å installere airbags i sine biler.

For mer info om prosjektet kan du besøke Bollingers nettsider. https://www.bollingermotors.com/