Den ble lansert i 1968, gjør tjeneste over hele verden, og har en legendarisk status for sin fremkommelighet. Toyota Hilux er robust som få – og på mange måter den perfekte bilen. Men det er naturligvis i en verden der trange parkeringsplasser og forbruk ikke avgjør bilvalget…
Tekst og foto: Sven Furuly
Den åttende generasjonen ruller nå på norske veier, og sammen med modellnavn som Landcruiser, Corolla og Camry har Hilux bokstavelig talt meislet sitt navn i stein som et symbol på Toyota-kvaliteten. Dette er fire modellnavn som på mange måter er essensen av bilens utvikling gjennom tidene. Kanskje er også dette forklaringen på hvorfor Toyota relanserer Corolla og Camry i Europa – og pensjonerer modellnavnene Auris og Avensis. Uansett utfallet av det endelig bilvalget vil nok de aller fleste som skal kjøpe ny bil være ”innom” disse modellene i tankene, før den endelig beslutningen tas. Ikke minst gjelder dette nordmenn som skal kjøpe en pick-up, der en håndfull merker deler hele totalmarkedet mellom seg.
Gjennom møter med ulike Hilux-generasjoner og prøvekjøringer på alt fra høyhastighetsbaner og motorveier med fri fart, til isbreer og ørkensand, er det kanskje de to siste kjøreforholdene som får biler til å imponere meg mest.Toyota Hilux tilhører en kategori kjøretøy som yter sitt aller beste når kjøreforholdene blir som dårligst. Gjennom årenes løp er Hilux-konstruksjonen stadig forbedret og forfinet. Den nyeste generasjonen har fått enda flere forsterkninger i rammekonstruksjonen og er dermed blitt enda stivere enn tidligere. Kraftigere tverrbjelker og rammevanger har økt stivheten med hele 20%. Som du ser på bildene bidrar dette til at Hillux holder hjulene trygt plantet mot underlaget under selv temmelig håpløse kjøreforhold. Uten et solid hjuloppheng og lang fjæringsvei (bladfjærene bak er nå blitt enda litt lengre) ville dette vært umulig, men også her leverer bilen det den skal. For nordmenn flest vil nok disse egenskapene merkes best ved at den tåler å lastes tungt og samtidig har lov til å trekke med seg en tilhenger på 3200 kg.
Vi har kjørt en rekke Hilux-generasjoner opp gjennom årenes løp, men det er først med denne nye modellen (med unntak av den aller rimeligste grunnmodellen) at avansert elektronikk har gjort sitt inntog – og flytter en arbeidshest som dette et skritt nærmere en SUV på flere områder. Eldre utgaver hadde moderat styrerespons og retningsstabilitet i litt høyere hastigheter på ordinær landevei, men dette er en tilbakelagt epoke. Hilux har nå fått et stabiliseringssystem som både hindrer krengning sideveis og den typiske ”dippen” av fronten ved hard oppbremsing. Tilhengerkontroll er også på plass for å redusere farene som kan oppstå ved kjøring i sterk sidevind eller på et sporet og ustabilt veidekke. I tillegg er servovirkningen blitt hastighetsvariabel og dette flytter kjøreegenskapene nærmere det vi er vant til i litt større og tyngre SUV’er.
Toyota også har gjort mange grep for å øke komfortnivået i Hilux. Viktigst i så måte er kanskje det oppdaterte interiøret og den effektive støydempingen. Fra å være en grov arbeidshest har Hilux på flere områder komfort og utstyr som en personbil om man velger den mest påkostede utgaven. Den rommelige plassen i forsetene (bakseter er jo fraværende som følge av de norske avgiftene) skaper godfølelse, og når bilen i tillegg har automatgir, skinnseter, automatisk klima og stor multimediaskjerm på dashbordet, er det duket for en trivelig arbeidsplass. Og det er mange nordmenn som har sin daglige arbeidsplass i en Hilux. Den har vært Norges mest solgte pickup i mange år, og det er ikke så vanskelig å forstå.
Toyota Hilux kommer i ulike utstyrsvarianter, men alle har den samme 2,4 liters dieselmotoren på 150 hk. Et dreiemoment på 400 Nm er realt, og med firehjulsdrift, active traction control, differensialsperre bak og lavserie, blir dette en bil som løser de fleste transportoppdrag. Ute i terrenget kan man glede seg over både bakkestart-assistanse og nedfart-assistanse, mens detaljer som autobrems med fotgjenger-gjenkjenning kommer til sin fulle rett på landevei og ved bykjøring.
Den rimeligste Hilux-versjonen har en grunnpris på 364 700 kroner. Det er en såkalt ”ExtraCab”, og det betyr at hytta er halvlang, lasteplanet er litt lengre , det er manuell 6-trinns girkasse og manuell innkobling av firehjulsdriften. Den andre utgaven, Double Cab som her, har lenger fører hytte med god oppbevaringsplass til det meste, et lasteplan på 152,5 cm.
Utgaven vi kjører er i tillegg den mest påkostede SR+ Invincible utgaven med automatgir. Dette betyr at mesteparten av det utstyret vi omtaler her er standard på denne, i tillegg til LED hovedlys og aluminiumfelger utvendig og skinnseter, nøkkelfri start og automatisk klimakontroll innvendig. Som ikke det skulle være nok er prøvebilen en 50-års jubileumsutgave, som er toppet med enda mer attraktivt utstyr. Den spesielle fargen, et nytt design på frontfangeren, og trinnet på bakfangeren, samt sorte stigtrinn, signaliserer at dette er en spesiell Hilux. Innvendige detaljer i sort pianolakk, oransje detaljer i instrumentene og perforerte skinnseter er også unikt for denne utgaven.
Da VW Amarok kom på markedet i 2010 ble pickup-konkurransen skjerpet, og nå som også Mercedes X-Klasse ruller på veiene, ser vi at høy komfort, et omfattende utstyr og fine kjøreegenskaper er blitt stadig viktigere for denne bilklassen. Likevel er det lasteevne og fremkommelighet som står øverst på ønskelisten for pickup-kjøpere over hele verden. På grunn av det norske avgiftssystemet blir Hilux mest av alt en yrkesbil, mens den i andre land gjør tjeneste som en familiebil. Steder der du ikke behøver å tenke på trange parkeringsplasser, eller der heksejakten på dieselmotorer ikke har tatt overhånd, er kanskje en Hilux drømmebilen for mange. Fremkommeligheten er suveren, et tonn lasteevne og et lasteplan på 2,34 m2 bekrefter det praktiske, og hadde den hatt bakseter (til en fornuftig pris) ville nok enda flere nordmenn kjørt rundt i en Hilux. At den også har fått et friskere utseende, har en trygghetsfølelse få andre biler kan oppvise maken til, og en firehjulsdrift som lett aktiveres med en bryter etter behov, bekrefter bilens legendariske status.
GRUNNDATA: TOYOTA HILUX
Motor: 4 syl rekkemotor 2393 ccm
Drivstoff: Diesel
Effekt: 150 hk (110 kW) v/3400 o/min
Dreiemoment: 400 Nm fra 1600-2000 o/min
Blandet forbruk: 0,78 liter/mil
CO2-utslipp: 204 gram/km
Toppfart: 170 km/t
Aks. 0-100 km/t: 12,8 sek
Egenvekt m/fører: 1295 kg
Nyttelast: 1040 kg
Totalvekt: 3210 kg
Maks tilhengervekt 3200 kg
Mål (LxBxH): 5330 x 1815 x 1855 mm
Akselavastand: 3085 mm
Lasteplan (LxB): 1525 x 1540 mm
Pris (rimeligste D-Cab) kr 341 900
Pris (som testet): kr 484 800.-