De velkjente bilprodusentene ble tatt på sengen da Elon Musk lanserte elbil-merket Tesla og skaffet seg en unik global posisjonen. Men ikke før har de etablerte bilprodusentene våknet, så dukker neste utfordrer opp. Gjør deg klar for kinesiske elbiler med navnet Byton.
Tekst og foto Sven Furuly
De første bildene av bilen så jeg i forbindelse med merkets globale lansering på Consumer Electronics Show i USA i januar i år. En bil-lansering på en elektronikkmesse? Ja, visst. Byton er på samme måte som Tesla skapt ut i fra ”blanke ark” av folk med stor kunnskap om elektronikk, IT, applikasjonsstyring og morgendagens digitale kommunikasjon. Med en smule skepsis leste jeg Bytons pressemeldinger som slo fast at bilen var utstyrt med verdens største billedskjermsom dashbord, skulle ha en rekkevidde på nivå med Tesla, konkurransedyktige priser og en autonom utgave var allerede under full utvikling. Ambisjonene var det lite å utsette på, og designet var høyst attraktivt.
Tidlig på forsommeren dukket det opp en invitasjon i mailboksen. Det nye bilmerket Byton var på Europa-turné og et viktig stopp var Oslo. Det nye kinesiske bilmerket ønsket å presentere seg, vise hvem som står bak, la oss få se nærmere på bilen, og få besvart alle de spørsmålene en motorjournalist måtte ha.
Et nytt bilmerke er alltid spennende, og selv om det for øyeblikket er litt turbulent rundt Elon Musk og Tesla i påvente av Model 3, har disse vist at det er langt fra umulig å lansere et nytt merke, bare konseptet er godt nok og unikt nok i forhold til det etablerte.
Vil Byton være i stand til å gjøre det samme, eller er de etablerte bilmerkene nå så langt i lanseringen av elektriske biler, at det vil bli en trang fødsel?
Til stede på presentasjonen på Aker Brygge i Oslo var selskapets ledende nøkkelpersonell. Merket og selskapet er kinesisk, men når vi får høre om struktur, avdelinger og de ansatte forstår vi raskt at Byton er et globalt forankret selskap. Kapitalen som så langt er hentet inn kommer fra kinesiske investorer, og en stor fabrikk for et betydelig produksjonsvolum står praktisk talt ferdig i Kina, mens designsenter og utvikling er lokalisert i Tyskland og i USA.
Dette er slett ikke tilfeldig. Folkene som står bak kunnskapen i Byton kommer ikke bare fra selskaper som Google og Apple, men også fra Tesla og BMW. Under presentasjonen på Aker Brygge var det ”sjefen selv”, Carsten Breitfeld, som presenterte Byton og selskapets visjoner. Han har mer en 20 år i BMW bak seg, og har ikke bare vært med på utviklingen av elbilen i3, men var også leder for utviklingen av hybrid-sportsbilen i8.
Hovedansvarlig for Bytons attraktive design er franskmannen Benoît Jacobs, som tidligere har hatt en ledende rolle (vise-president) i BMW’s designsenter, og i likhet med Breitfeld spilt en ledende rolle i utviklingen av i3 og i8.
Dermed er det ikke overraskende at designavdelingen befinner seg i nettopp München, mens utviklingen av elektronikk og drivlinje foregår i Santa Clara i California. Den som er litt lokalkjent – eller tar en kikk på kartet – vil oppdage at dette er like i nærheten av Palo Alto, der Tesla Motors har sitt hovedkvarter.
Byton har et team på 70-80 personer som er direkte involvert i utvikling av bilen, og disse kommer fra ikke mindre enn 15 ulike nasjoner. Nok et designsenter er åpnet i Shanghai, ettersom Kina er det aller største elbil-markedet, og Byton ønsker å forstå behovene, analysere konkurransesituasjonen og tilby et unikt produkt med stor appell allerede i 2019. Målet er å tiltrekke kjøpere som typisk velger et premium merke, og ikke nødvendigvis de yngste og mest digitale konsumentene. Bilens visuelle utstråling er viktig, men det er neppe tvil om at også måten bilen er koblet opp mot alle de ulike nettverkene vi omgir oss med til daglig, vil få stor betydning ved valg av bil.
En utfordring for et nytt bilmerke med et fokus på avansert kommunikasjon, vil være det å bygge en god bil. Det er stor forskjell på å få applikasjoner til å fungere bra, og store skjermer til å visualisere alt, og det å skape en bil som leverer det den skal på alle områder. En bil er et komplekst industriprodukt, og uansett prisklasse har kjøpere en forventning om at det skal levere alt fra komfort og kjøreegenskaper til problemfri service og lang levetid.
Foruten de særpregede designet, er det innredningens 1,25 meter brede og 25 cm høye hovedskjerm, samt de mindre skjermene i rattet og foran baksetepassasjerene, som skaper nysgjerrighet. Men også bilens konfigurasjon med individuelle seter og rause plass oser av luksus og kostbare materialer. Det gjør også selskapets foreløpige spesifikasjoner for bilen. Grunnmodellen vil ha bakhjulsdrift og være utstyrt med ett 71 kWh batteri. Dette skal gi Byton M-Byte, som denne første modellen heter, en rekkevidde på 400 km. En startpris som tilsvarer 360 000 kroner er en overraskelse. I utgaven med firehjulsdrift får den et 95 kWh batteri og en rekkevidde på 520 km. Dermed snakker vi om en bil slik ”viderekommende” norske elbilkjøpere ønsker seg. Men som for de fleste elbilmodeller akkurat nå, er det tålmodighet som gjelder. Bilen vi har fått presentert er 85% ferdig, men et antall forserie-biler er allerede under full uttesting, og detaljer justeres fortløpende. De første serieproduserte bilene skal leveres til kinesiske kunder tidlig i 2019. Deretter skal bilen lanseres i USA, før Europa følger etter i andre halvår 2020. Det er neppe overraskende at flere nordmenn har satt seg på venteliste – inkludert undertegnede. Mitt reservasjonsnummer er 11166e47. Gjennom å sammenlikne dette nummeret med andre som har reservert bilen, kan det tyde på at dette er ”ordre” nummer 11166 i Europa, og 47 kan være en telefon-prefiks som forteller at det er en norsk bestilling. Om dette er tilfelle, er jeg ikke akkurat først i køen, med andre ord…