Selv om bilsalget går ned over hele verden, kan Volvo Cars i dag melde om betydelig økning i både omsetning og markedsandeler.

Tekst: Olav Barhaugen –  Foto: Volvo Cars

Bilmarkedet i Europa sank med 3,1% i første halvår, USA opplevde en nedgang på 2% mens Kina fikk hele 9,3% reduksjon i denne perioden. Noe av nedgangen kan nok tilskrives usikkerheten rundt elbiler og teknologiskiftet som følger av det. Mange velger nok å utsette bilkjøpet litt for å vente på mange spennende lanseringer de nærmeste måneder og år.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Derfor er det oppsiktsvekkende at Volvo Cars som foreløpig ikke har helelektriske biler i sortimentet opplever en kraftig vekst. I løpet av årets seks første måneder solgte Volvo Cars 340.286 biler, noe som er en økning på 7,3% sammenlignet med fjoråret. Selskapet har tatt markedsandeler i både USA, Kina og Europa, der Tyskland og Storbritania sto for den største økningen på hhv 32 og 30%. Omsetningen økte fra 122,9 til 130,1 Milliarder SEK.

Konsernsjef Håkan Samuelsson opplever sterk etterspørsel etter varemerket Volvo.

«I en tid da bilsalget har stagnert på de fleste markeder har vi det første halvåret sett en sterk tilvekst» sier Volvosjefen Håkan Samuelsson. «Vi fortsetter å ta markedsandeler i samtlige regioner der vi er virksomme, men et økt prispress og handelstoll har redusert vårt overskudd. Tiltak som vi har gjort på kostnadssiden tidligere i år kommer til å få effekt på siste halvår»

Den urbane og ungdommelige SUV-en XC40 har vært en sterk bidragsyter til Volvos økende popularitet.

Overskuddet for første halvår var 5,5 Millarder SEK, mot fjorårets 7,8 Milliarder til tross for at omsetningen økte. Det gjøres ytterligere tiltak for å redusere kostnader, noe som vil få effekt både siste halvår og utover i 2020.

For andre halvår 2019 forventer Volvo Cars seg en fortsatt økning i salget, drevet av en sterk etterspørsel etter produktene, og økt produksjonskapasitet.

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev