2018 blir tredje år på rad med rekordvekst for bobiler i Norge, ifølge fersk statistikk. I høst har hytte på hjul også fått sitt eget klimaregnskap, der ulike ferieformer sammenlignes.
Tekst: Ferda – Foto: Olav Barhaugen
– Bransjetallene viser at etterspørselen har vært sterk også gjennom senhøsten. Bare i løpet av oktober ble det registrert 274 nye bobiler og 126 campingvogner her i landet, sier Bengt Heggertveit, konsernsjef i forhandlerkjeden Ferda.
Så langt i år ligger totalsalget av bobiler på 3933 enheter, mens det i hele 2017 ble registrert 3630. Antall nye campingvogner i årets ti første måneder er 2685, som er omtrent på linje med fjoråret.
– Bobilrekorden er allerede et faktum, to måneder før 2018 er over. Det forteller mye om styrken i campingtrenden at salget når en ny topp for tredje år på rad, sier Heggertveit.
Nytt klimaregnskap
Nylig ble det fremlagt en forskningsrapport som sammenligner klimaeffekten av ulike ferieformer.
– Her kommer bobilferier godt ut, og bedre enn for eksempel sydentur, storbyreiser og ferie langs Norskekysten med motorbåt. Med økt bevissthet om betydningen av miljøvennlig atferd, vil slike funn trolig bidra til å styrke interessen for moderne camping ytterligere, mener Ferda-sjefen.
Det er Østfoldforskning som har utarbeidet klimaregnskapet knyttet til bruk av bobil, på oppdrag fra Norges Caravanbransjeforbund (NCB).
– Det er viktig at vi nå har fått en slik miljørapport. Den viser naturlig nok at bobilen forurenser når den vurderes som et kjøretøy, men som et ferie- og fritidskonsept blir den samlet sett mye mer klimavennlig enn mange alternativer, sier Geir Holm, generalsekretær i NCB.
Har beregnet CO2-utslippene
Østfoldforskning har beregnet klimagassutslipp fra en rekke ulike ferieformer, og tatt hensyn til transport, overnatting, mat og aktiviteter knyttet til ulike ferieformer. Beregningene er basert på vanene til bobilenes største brukergruppe, som er par i 60-årene.
– Fasit viser at en ukes bobilferie gir utslipp på rett i underkant av 300 kg CO2 per person. Det er betydelig mindre enn en typisk storbyferie, der flyreisen og utslipp knyttet til energibruk på hotellene drar opp, sier Holm.
I rapporten slås det fast at cruiseferier gir suverent høyest klimautslipp, med charterturer til Syden på andreplass. En bobilferie har litt større klimagassutslipp enn hytteferie ved sjøen, men mindre enn en ferie i motorbåt.
– Bobilen er ikke først og fremst et transportmiddel, men representerer en egen feriekategori som samlet sett har en moderat klimaeffekt og kan nytes med god samvittighet, sier Geir Holm.