Tidlig i 2019 er det klart for lansering av den åttende generasjon Porsche 911. Det omfattende test-arbeidet er nå inne i den avsluttende fasen.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp
Tiden for lansering av den åttende 911-generasjonen nærmer seg, men lenge før det første serieproduserte eksemplaret dukker opp hos en forhandler har prototyper tilbakelagt millioner av kilometer på ulike steder av kloden. Intet kan være overlatt til tilfeldighetene når en ny modell skal lanseres. For den nye sportsbilen fra Porsche betyr dette blant annet en pendling mellom ulike klimasoner der forskjellen er hele 85 grader, hastighetstester i områder der høydeforskjellene er mer enn fire tusen meter, sneglefart i tett bytrafikk og nye hastighetsrekorder på lukkede racerbaner. Summen av alt dette er den perfeksjon og driftssikkerhet det forventes at en Porsche 911 skal kunne levere i hverdagen.
I fokus for dette test-arbeidet står ikke bare de Porsche-klassiske kjerneverdiene som drivlinje og hjuloppheng, der balansen mellom sportslighet og gode egenskaper i hverdagstrafikken blir et stadig viktigere tema. Funksjons- og belastningstester av en rekke nye komponenter som betjeningselementer, instrumenter og displays er nye områder som også må holde den samme høye forventede kvaliteten. Men utfordringene stopper ikke med dette: Nye elektroniske førerassistanse-systemer og ulike former for internett oppkobling gjennomgår de samme grundige maraton-tester som de klassiske komponentene i en 911. Ikke minst byr internett tilkobling og kommunikasjon på store utfordringer ettersom landegrenser og ulike kontinenter opererer med forskjellige standarder og systemer.
I varme områder som i Gulf-statene, Midtøsten eller Death Valley i USA må klima-anlegget, bilens termiske styring av motortemperaturen og forbrenningen av drivstoffet fungere perfekt selv om temperaturen overstiger 50 varmegrader. Det kan heller ikke tillates at interiøret misfarges eller begynner å tørke ut og skape uønskede knirke-lyder i den ekstreme varmen. I Finlands polarkulde, ned mot 35 minusgrader, er stikkordene kaldstartegenskaper, varmeapparatet, klima-automatikken, veigrep, kjøreegenskaper og bremse-evne, foruten reaksjon- og inngrepsevne til de ulike kjøre- og assistansesystemene. De svingete og ofte glatte landeveiene overfor polarsirkelen byr på perfekte testforhold for en sportsbil, der mye av hemmeligheten i kjøreegenskapene ligger i den fine balansen mellom maksimalt veigrep og håndterbarhet når veigrepet slipper. Men utfordringene stopper ikke der. Timelange kjøreturer i tett trafikk i et land som Kina – der en høyst varierende bensinkvalitet er en utfordring – hører også med i testprotokollen til en helt ny 911.
I Tyskland hører racerbanen Nürburgring til som en tradisjonell del av Porsches testprogram. Motor, girkasse, bremser og hjuloppheng må bestå sin ildprøve på den legendariske banen i Eifel. Skal toppfarten utprøves i lengre tid er det til racerbanen Nardo i Italia test-ingeniørene tar med seg prototypene. Der får de ikke bare svar om toppfarten, men også hvordan 911’en oppfører seg i ekstreme hastigheter og hvordan motorens kjølesystemer fungerer under maksimal belastning over tid. Varme er en utfordring på mange måter, og vi har allerede nevnt Death Valley i USA. De laveste slettene ligger 90 meter under havnivå, og herfra strekker kjøreturene seg oppover i Colorado – til fjellpasset ved Mount Evans på 4300 meter. Bi-turbo ladningen og bensin-innsprøytningssystemet må fungere perfekt ved alle høyder og lufttrykk. Når hele testprogrammet er gjennomført har prototypene tilbakelagt til sammen tre millioner kilometer.
Mindre dramatisk, men ikke mindre viktig, er testkjøring på ordinære motorveier og i byområder i hele Europa. Da blir bilene brukt slik de kommende eierne vil gjøre det gjennom mange år. Kaldstarter, raske akselerasjoner, køkjøring og engasjert landeveiskjøring når forholdene tillater det. Da må alle bilens systemer samspille i en perfekt harmoni – slik at også den åttende generasjon Porsche 911 skal beholde modellens legendariske status. Vi gleder oss allerede til det første møtet med nykommeren i 2019!