Ford trekker fram en gunstig pris som et godt argument for å se nærmere på den nye flerbruksbilen Tourneo Connect – som kommer i både 5- og 7-seters utgaver. Vi mener bilens særpreg og praktiske format er minst like viktige argumenter.

Det er langt fra første gang vi møter en personbilutgave av velkjente varebiler der plass og praktisk bruk dominerer. Det er nok å nevne biler som VW Caddy, Citroën Berlingo og Fiat Doblo, så forstår du at konseptet Ford Tourneo Connect er langt fra nytt. Disse bilene, som tilhører et segment som ute i Europa bærer navnet “Ludo-klassen”, står for en ganske liten del av det totale bilsalget i Norge. Kun 483 slike biler er solgt i årets ti første måneder, mens de kommersielle varebilutgave av de samme modellene er solgt i mange tusen eksemplarer. Skyldes den manglende interessen for å kjøpe disse bilene at folk flest ikke er klar over at de finnes, eller ønsker vi simpelthen mer “prestisje” og eleganse når vi først bestemmer oss for å kjøpe en helt ny bil?

Salget av slike biler i Europa er stort, og segmentet er i vekst. Det forventes en økning på 25% i løpet av de kommende fire år. Dette har fått Ford til å skape en ny og forbedret personbilutgave av sin suksessfulle varebil Tourneo Connect. I realiteten dreier det seg om to modeller: En kort versjon med fem seter og stort bagasjerom, samt en “Grand” som enten byr på et ekstra stort bagasjerom eller sitteplass til syv personer. Begge utgaver er lansert i Norge i november, og Ford planlegger å selge 100 000 slike biler i Europa i løpet av de kommende fire år.

Vi har kjørt begge varianter og i tillegg prøvd de to mest aktuelle motorene. Den korte versjonen leveres med den kompakte, lette og drivstoffgjerrige tresylindrede 1,0 EcoBoost bensinmotoren på 100 hk, samt en 1,6 liters turbodiesel som kommer med to ulike effekter, 95 og 115 hk. Den større og tyngre Grand Tourneo Connect leveres kun med de to dieselmotorene i år, men vil få et 1,6 liters bensin-alternativ kombinert med automatgir i løpet av 2014.

Et raskt blikk på bildene avslører at Tourneo Connect er en bilmodell med vekt på det praktiske. God plass og fleksible seteløsninger svelger unna alt fra barnevogner til terrengsykler, snowboards og alt du måtte finne på å kjøpe på IKEA. Slå ned alle seteryggene, og du kan laste flate pakker med en lengde på inntil 2,6 meter (3,0 meter i Grand) og med setene nedslått er lastevolumet 2471 og 2645, respektive.
Men det er som persontransporter Tourneo Connect virkelig overbeviser. Plassen er raus, romfølelsen god og komforten er høy på alle sitteplasser – også de to på tredje rad i syvseter-utgaven. En stor skyvedør på hver side gir super atkomst til baksetene, båder I utgaven med to- og den med tre seterader. Den mest inspirerende plassen finner vi imidlertid bak rattet. Myten om at Ford har de beste og de mest attraktive kjøreegenskapene i hver eneste bilklasse er sann. Selv i en bil som dette er det mengder av kjøreglede, presisjon og balanse.
Takket være den lette og drivstoffgjerrige 1,0-motoren får Tourneo Connect ikke bare lav vekt over forhjulene – og dermed kvikke reaksjoner, men også en innstegspris på 275 400 kroner.

Ved første øyekast er det lite ved denne bilen som signaliserer kjøreglede. Mange vil kanskje også hevde at en bil som Ford Tourneo Connect er nærmest blottet for eierglede, med sitt tydelige “form følger funksjon” – designuttrykk. Dette blir naturligvis en smaksak, men det er neppe tvil om at det er de vanlige MPV’ene fra Ford: B-Max, C-Max, S-Max og Galaxie som representerer det store volumet blant de europeiske bilkjøperne.
Hva er det som da gjør at vi likevel får lyst til å trekke fram den bilen som noe du bør kikke nærmere på? Det kan jo ikke være for å være “trendy”, eller? Vel, sannheten er at bilen tilhører et segment der bilanalytikere spar en vekst på hele 25% i årene som kommer. Ser vi på den korte utgaven kan den by på atskillig mer lasteplass enn en mer ordinær familiebil med en lengde på 4,42 meter, men kan likevel by på en drivstofføkonomi der forbruket ligger på 0,56 liter/mil ved blandet kjøring, og CO2-utslippet er129 gram/km. Dermed blir Tourneo Connect en bil som lett svelger unna alt som skal med på hytteturen, men har lave driftskostnader i det daglige. For den aktive familien (eller kanskje for kombinasjonsbruk i yrkes-sammeng) har bilen en tillatt tilhengervekt på mellom 1030 og 1200 kg – avhengig av motoralternativ.


Ved bruk av tilhenger er denne automatisk tilkoblet bilens stabilitetsprogram (ESP) og dette er bare et eksempel på elektronikk som hjelper føreren. De intelligente sikkerhetssystemene i Tourneo Connect omfatter alt fra hodeairbags på alle tre seterader, til “Active City Stop” systemet. Dette virker i hastigheter opp til 30 km/t, og vil sørge for at bilen automatisk stopper helt opp i hastigheter under 15 km/t. Under vår prøvekjøring av bilen fikk vi testet ut hvordan denne avstandsradaren fungerer i praksis, og Ford Tourneo Connect er den første bilen i denne klassen som tilbyr et slikt system. Velger man den mest påkostede av de to utstyrsvariantene som selges i Norge, Titanium, er dette standard, i likhet med parkeringssensorer, vindusviskere som starter automatisk ved fukt på frontruten, og panoramasoltak – bare for å ha nevnt noen høydepunkter. Men selv den rimelige “Trend”-versjonen er greit utstyrt, og Active City Stop kan enten kjøpes til for 2 000 kroner, eller inngå som en del av en ekstra utstyrspakke til 9 200 kroner.
Den lengre utgaven, Grand Tourneo Connect, byr på et hav av plass, men følelsen av å kjøre en stor kassevogn er atskillig mer påtrengende, selv om dette i langt store grad skyldes det visuelle, enn selve kjøreopplevelsen. Den ekstra lengden gir plass til en tredje seterad (må bestilles for kr 5000.-) eller et bagasjerom på mellom 1287 og 1590 liter – avhengig av stillingen på denlengdejusterbare andre seteraden, som fem-seter. Selv med alle 7 seter i bruk er det fortsatt 322 liter til bagasje.

Til tross for at Tourneo Connect er både praktisk og har fått en bra pris, er det likevel som ren varebil den norske Ford-importøren ser at denne nye bilen kommer til å bli en suksess. Salgsmålet for personbilen (både korte og lange til sammen) er 250 biler årlig – mot flere tusen varebiler i det store norske markedet for nyttekjøretøyer.

GRUNNDATA: Ford Tourneo Connect (5-seter) 1,0 Ecoboost

Motor: 3 syl bensin 999 ccm
Effekt: 74 kW (100 hk) v/6000 o/min
Dreiemoment: 170 Nm v/4000 o/min
Blandet forbruk: 0,56 liter/mil
CO2-utslipp: 129 gram/km
Toppfart: 165 km/t
Aks. 0-100 km/t: 14,0 sek
Girkasse: 6-trinn manuell
Egenvekt m/fører: 1462 kg
Mål (LxBxH) : 442 x214 x 186 cm
Akselavastand: 285 cm
Pris (rimeligste) kr 275.400.-
Pris (som prøvekjørt): kr 315.300.-