Den franske aeronauten, ballongføreren og Solar Impulse Foundation-presidenten Bertrand Piccard satte denne uken verdensrekord i en Hyundai NEXO
Franskmannen Bertrand Piccard er president i Solar Impulse Foundation, ballongfører, eventyrer og aeronaut, men denne uken viet han til Hyundais revolusjonerende hydrogenelektriske NEXO. I et ambisiøst prosjekt satte Piccard verdensrekord etter å ha kjørt 778 kilometer på tvers av Frankrike på en tank med hydrogen. Vel fremme hadde Piccards Hyundai NEXO fortsatt 49 kilometer rekkevidde igjen på tanken.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Mandag 25. november forlot Piccard FaHyences hydrogenfyllestasjon i Sarreguemines. Startpunktet ble valgt som følge av Grand Est-regionens sterke forpliktelse til ansvarlig og fremtidsrettet mobilitet. Dagen etter svingte Piccard bilen inn på Musée de l’Air et de l’Espace i Le Bourget, 778 kilometer unna. Aldri før har en hydrogenelektrisk produksjonsbil kjørt så mange kilometer på en tanking.
Piccard er ikke ukjent med spennende utfordringer, og var først i verden til å reise jorden rundt med luftballong i ballongen Breitling Explorer. Siden ble han førstemann rundt jordkloden i et solkraftdrevet fly da han fløy kloden rundt i flyet Solar Impulse.
Annerledes denne gangen var at Piccard fikk muligheten til å ta med passasjerer på rekordturen. Det ga Piccard og passasjerene et unikt innblikk i en ny generasjon bilteknologi, og de fikk diskutert viktige temaer som klima og miljøvern, så vel som tanker rundt bærekraftig utvikling og mobilitet.
Passasjerene Piccard hadde med underveis på kjøreturen var:
- Jean Rottner, President i Grand Est-regionen
- Storhertug Henri av Luxembourg
- Michel Delpon, representant fra Dordogne og president for hydrogenutviklingsgruppen i den franske nasjonalforsamlingen
- Benoît Potier, CEO i Air Liquide
- Bruno Le Maire, Frankrikes finansminister
- Elisabeth Borne, Frankrikes minister for økologi og solidaritet
- H.H. Prins Albert II av Monaco
At Piccard avsluttet reisen på på Musée de l’Air et de l’Espace i Le Bourget var en anerkjennelse av hans bidrag til luftfarten. Sammen med sjefen for Hyundai Motor France, Lionel French-Keogh, kunne Piccard uttale følgende som ny verdensrekordholder. – Med dette eventyret har vi bevist at vi med moderne og rene teknologier ikke lenger trenger eksperimentelle prototyper for å oppnå nye rekorder. Vanlige mennesker kan nå gjøre det samme med et ordinært nullutslippskjøretøy, sa Piccard etter å ha fullført rekordturen, og la til: – En ny æra for bilens prestasjoner har startet, og det til nytte for klimaet.
French-Keogh i Hyundai la til: – Mens noen tviler over relevansen hydrogen har for morgendagens biler, har vi i Hyundai trodd på dette siden vi startet utviklingen av denne teknologien i 1998. Takket være denne rekorden satt av Bertrand Piccard mener vi at all tvil er fordrevet. I tillegg til å være en relevant stemme for hele verden, er Bertrand en karismatisk person som bedre enn noen vet hvordan man øker kjennskapen rundt klimaspørsmål, sa den franske Hyundai-toppen, og fortsatte: – Vi deler hans overbevisning om at det er mulig å endre vårt forbruk på en bærekraftig måte, og at hydrogen er et av svarene på utfordringene. I våre øyne er respekten for klimaet en vektor for vekst og ikke et hinder for innovasjon.
Hyundai var verdens første til å serieprodusere hydrogenelektriske biler, og selskapet jobber aktivt med fremtidens nullutslippsmobilitet. Ved å unngå en dogmatisk posisjon på de alternative energibærerne har Hyundai allerede den bredeste porteføljen av elektrifiserte drivlinjer i markedet.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev