En Evo-versjon av Le Mans-vinneren Porsche 919 Hybrid satte i går ny banerekord på Spa-Francorchamps. Fabrikkføreren Neel Jani tok bilen rundt den 7004 meter lange banen på 1:41.770.
Den 34 år gamle sveitseren slo dermed den forrige rekorden som ble satt av Lewis Hamilton 26. August 2017 med en Mercedes F1 W07 Hybrid og lød på 1:42.553. Dette sikret ham pole position i fjorårets F1-løp. Jani nådde en toppfart på 359 km/t og en snitthastighet på 245,61 km/t på rekordrunden som han startet klokken 10:23. Lufttemperaturen var 11 ° C, mens asfalten holdt 13 ° C.
Fritz Enzinger, visepresident LMP1 sier at dette var en absolutt fantastisk runde. ”En fremragende sjåførjobb fra Neel, og et resultat av godt ingeniørarbeid. Dagens rekord viser den ultimate ytelsen til den mest innovative racerbilen i sin tid. Målet var å vise hva Porsche 919 Hybrid er i stand til å gjøre når vi løser den fra de restriksjoner som kommer av regelverket”
Med 919 Hybrid har Porsche vunnet Le Mans 24-timer tre år på rad fra 2015 til 2017, samt verdensmestertitlene for både førere og produsenter i FIA World Endurance Championship (WEC) de samme årene.
Neel Jani: ”919 Evo er brutalt imponerende. Det er definitivt den raskeste bilen jeg noen gang har kjørt. Veigrepet er en helt ny dimensjon for meg. Hastigheten på en slik runde er så stor at kravet til reaksjonsevne er svært forskjellig fra det jeg er vant med i WEC. Vi var ikke bare raskere enn F1-polen fra 2017. Dagens runde var hele 12 sekunder raskere enn vår WEC Pole Position fra i fjor. Vi har hatt tre intense dager her på Spa. Fra første runde på morgenen visste jeg at bilens ytelse var super. Ingeniørene gjorde en god jobb med oppsettet på bilen, og Michelin-dekkene er enestående. En stor takk til Porsche for denne erfaringen”
De tekniske forskriftene fra FIA for WEC og Le Mans sørger for tett konkurranse mellom de i utgangspunktet svært forskjellige Le Mans hybridprototypene fra Audi, Porsche og Toyota. Som en følge av dette ble aldri spørsmålet – Hva vil være det fulle potensialet til Porsche 919 Hybrid være hvis den ikke var bundet av begrensingene – besvart inntil nå.
Stephen Mitas, sjefsingeniør for LMP1, ledet prosjektet. ”Det var en drømmejobb for oss ingeniører” innrømmer Australieren. ”Etter å ha utviklet, forbedret og kjørt bilen i fire år har vi fått et nært forhold til den. Vi visste alle at uansett hvor vellykket 919 Hybrid var, kunne den aldri vise sine fulle evner. Egentlig utnytter heller ikke denne Evo-versjonen det tekniske potensialet fullt ut. Denne gangen var vi ikke begrenset av regelverk, men av ressurser. Det er en veldig tilfredsstillelse at det vi har gjort med bilen var nok til å slå Formel 1-rekorden.
For ”Porsche 919 Hybrid Evo” var hele maskinvaren til drivlinjen urørt. 919 er drevet av en kompakt to-liters turboladet V4-motor og to forskjellige energisparesystemer. Bremseenergi fra foraksel kombinert med eksosenergi. Denne energien lagres i et væskekjølt Litiumion-batteri som driver en elektromotor. Forbrenningsmotoren driver bakakselen, mens elektromotoren driver forakselen for å gi bilen firehjulsdrift.
WEC-reglene begrenset energiforbruket. Under fjorårets løp på Spa kunne man bruke maksimalt 1,784 kg/2,464 liter bensin pr runde. V4-motorens effekt var da på ca 500 hk. Frigjort fra disse restriksjonen og med en oppdatert programvare leverer 919 Hybrid Evo 720 hk. Drivstoffet er det vanlige E20 som brukes under WEC-løpene.
Energimengden fra hybridløsningen var regulert til 6,37 megajoule. Dette var langt under systemets potensiale. På rekordrunden hadde Neel Jani en full boost på 8,49 megajoule. Elektromotorens ytelse økte da med 10% fra 400 til 440 hk.
Ingeniørene endret også aerodynamikken til 919 Evo fra forskriftene. Den nye og større frontdiffusoren balanserer nå den nye og svært store bakvingen som begge har aktivt styrte reduksjonsystemer. De hydraulisk betjente systemene trimmer bakkanten av frontdiffusoren og åpner sporet mellom det bakre vingeplanet og klaffen for å øke aerodynamikken. Også undersiden av bilen ble modifisert, blant annet med nye faste sideskjørt. Til sammen resulterte modifikasjonene i 53% høyere marktrykk.
Sammenlignet med bilen i race-trim ble tørrvekten redusert med 39 kg til 849 kg. For å oppnå dette ble alt som ikke trenges for en enkelt rask runde fjernet. Klimaanlegg, flere sensorer, elektroniske enheter fra racing kontroll, lyssystemer og luftjekker.
919 Tribute Tour.
Rekorden på Spa var bilens første opptreden på 919 Tribute Tour. Den kan ses neste gang på en demonstrasjonsrunde på den legendariske Nurburgring Nordschleife før starten på 24 timers-løpet der den 12. Mai. Den deltat på Goodwood Festival of Speed (12-15. Juli) og Porsche Festival på Brands hatch den 2. September. 26 til 29. Spetember vil den ta turen til USA og Porsche Rennsport Reunion på Laguna Seca, California