Porsche har besluttet at konseptbilen som ble vist på bilutstillingen Genéve for et halvt år siden skal settes i produksjon. Samtidig kommer selskapet med de første prisantydningene på Taycan.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Porsche
Den sporty konseptbilen som ble vist i Genéve er basert på Taycan, men har på samme måte som Gran Turismo-utgaven av Panamera fått en mer langstrakt takprofil og en fem-dørs konfigurasjon med stor bakluke. Målet er naturligvis å tilby en utgave som er minst like praktisk og fleksibel i bruk som Jaguar I-Pace.
Rent teknisk flytter Porsche flere grenser i forhold til eksisterende elbil-teknologi. Gran Turismo og Taycan får en 800 Volt arkitektur som er konstruert for maksimal ladekapasitet fra de aller kraftigste hurtigladerne. Kort ladetid har vært en av forutsetningene Porsche selv har lagt, for å kunne satse på biler med en elektrisk drivlinje. Med en motoreffekt på 600 hk og en oppgitt rekkevidde på 500 kilometer etter NEDC-normen (ikke den nye og strenge WLTP) ser Porsche at både kravene til en dynamisk og sportslig bil er kombinert med den ønskede fleksibiliteten. Med den nyeste generasjon 350 kW hurtigladestasjon kan litium-ion batteriet i Taycan lades opp til ytterligere 100 km rekkevidde i løpet av fire minutter!
Porsche har også kommet med de første antydningene om prisbildet til Taycan. Denne blir lansert i siste halvdel av 2019, mens Cross Turismo kommer noe senere. Målet er at Taycan får en pris som ligger midt mellom Cayenne og Panamera i Tyskland. Det vil si i området mellom ca 75 000 euro og 90 000 euro. Da er det bare å krysse fingrene om at elbiler fortsatt forblir momsfrie i Norge en stund til. De 600 hestekreftene vi finner i Taycan sørger for en akselerasjonstid fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder. I tillegg har bilen allerede bevist sine dynamiske egenskaper med rundetider på under 8 minutter på Nürburgring Nordschleife. Kan bli en spennende Porsche, dette!