Med en kraftig midtstilt V8 sugemotor, DSG girkasse, et hårete utseende og en konkurransedyktig pris, skal legenden løftes til nye høyder. Stingray-navnet er også en del av arven som videreføres.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net

Den nye utgaven av Chevrolet Corvette Stingray vil bli lansert i Europa i oktober, og planen er at modellen igjen skal markedsføres i en rekke land i konkurranse med europeiske sportsbiler. Den kommer i både kupé- og kabrioletvarianter og ved lanseringen har fabrikken satt sammen 16 ulike ”lanseringsversjoner” fordelt på åtte av hver av de to karosserivariantene. I Tyskland er grunnprisen 99 000 euro, mens en kabriolet-utgave har et påslag i grunnprisen på 7000 euro.

Midtmotor-konseptet gjør sitt til at denne Corvette-utgaven bryter med tradisjoner som strekker seg helt tilbake til 1953. Bakvinduet har et lite “designtrekk” fra Stingray-modellen som kom i 1963.

Sammenliknet med en rekke europeiske konkurrenter fremstår den nye Corvette som et interessant valg. Hjertet i bilen er den nyeste generasjon ”Small Block” V8 motor med et sylindervolum på 6,2 liter. Dette er klassens eneste V8 sugemotor, men leverer likevel stolte 475 hk ved 6450 o/min. Dreiemomentet er 613 Nm og dette nås ved 4500 o/min. Dette gir respektable ytelser og europasversjonen har en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 296 km/t.

Eksportmodellene til Europa blir utstyrt med en omfattende performance-pakke som standard. Dette gir Corvette dynamikk og kjøreegenskaper som de mange europeiske konkurrentene.

Bilene som skal eksporteres til Europa er alle seriemessig utstyrt med en Z51 performance-pakke. Denne inneholder blant annet et hjuloppheng som har manuelt justerbare fjærtallerkener og Brembo bremsekaliptere kombinert med større bremseskiver. Disse får med luft gjennom større inntak i karosseriet. Pakken inneholder videre en elektronisk differensialsperre, lavere utveksling på bakakselen, et effekt-eksosanlegg, Michelin Sport dekk og en aerodynamikkpakke for best mulig stabilitet i høye hastigheter.

Interiøret holder et høyt nivå, og er skapt for å møte kresne europeiske kunder. Gul strek på rattringen i “nullposisjon” er en detalj som mange førere elsker å ha på sin sportsbil.

Interiøret har også et standardnivå som er høyere enn det vi finner på utgaver produsert for hjemmemarkedet. Et instrument som viser effektkurven, head-up display på frontruten, og navigasjonsutstyr er standard. Et Bose musikkanlegg med 14 høyttaler og kamerabaserte utvendig speil hører også med – og ytterligere komfort bys frem i form av ventilerte og oppvarmede seter som standard. Egenspesifiserte biler vil være leveringsklare fra tidlig i 2022, mens lanseringsmodellene som kommer i oktober 2021 alle er bygd med det høyeste utstyrsnivået, som også inkluderer et rekke utvendige detaljer i karbon.

Kabriolet-utgaven er utstyrt med elektrisk manøvrerbart foldetak. Det ligger skjult under lokket bak setene når det er nedfelt. Corvette har en sideprofil med fine linjer og et sportslig uttrykk.

For første gang i Corvette-historien er det også konstruert en høyrestyrt versjon av det legendariske ikonet. Kan dette være et vendepunkt for amerikansk bilindustri? Nettopp tilpasning til lokale behov har vært en av de faktorer som har bidratt til at mange amerikanske bilmerker har hatt et svakt eksportsalg. Chevrolet, eller Corvette, har i dag ingen offisiell norsk importør, men det er flere aktører som har spesialisert seg på import, salg og service av amerikanske bilmerker som dette.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev