BMW M sin historie er full av klassikere, og da BMW M2 ble lansert i 2016 ble den av mange omtalt som «den neste klassikeren». Nå kommer en enda sprekere og frekkere versjon av yndlingen med det ikoniske M-emblemet; BMW M2 Competition.
– Vår BMW M-avdeling har kommet med mange imponerende bilmodeller opp gjennom historien, som BMW 2002 Turbo, 3.0 CSL, M1, M635CSi, i tillegg til flere generasjoner M3, M4 og M5. De siste årene er det «nykomlingen» BMW M2 som har generert størst interesse blant våre kunder. Den intense og særegne karakteren vekker både begeistring og begjær, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge.
Et tresifret antall BMW M2 ruller allerede på norske veier, og rett etter sommeren vil de få selskap av den nye arvtageren, BMW M2 Competition.
Mer motor
BMW M2 har med sine 370 hk levert tilstrekkelig med krefter og kjøreglede for de fleste, men nå økes kraften ytterligere. Hjertet i nye BMW M2 Competition er nemlig den nye motoren – en turtallsvillig sekssylindret bensinmotor med doble turboer og teknikk hentet fra BMW M3 og M4. Med 410 hk og et dreiemoment på 550 Nm gjøres 0-100 km/t unna på 4,2 sekunder, med DKG-automatgirkasse. Med manuell girkasse gjøres samme øvelse på 4,4 sekunder. Topphastigheten på 250 km/t utvides til 280 km/t ved bestilling av «M Driver’s Package».
BMW M2 har høstet mange lovord for et velfungerende og balansert chassis, men de ekstra kreftene i BMW M2 Competition krever sitt og dermed oppgraderes også mye av teknikken. Et eksempel er staget i motorrommet, i karbonforsterket plast, som forbedrer stivheten i forpartiet. Den elektromekaniske servostyringen og den aktive differensialen, som sikrer moment og retningsstabilitet ved aktiv kjøring, er fullstendig omkalibrert. For ekstra bremsekraft finnes nå også M Sport-bremser med større bremseskiver (400 mm fremme/380 mm bak) som ekstrautstyr. I BMW M2 Competition kan også føreren selv stille inn flere av bilens egenskaper via egne knapper på rattet.
Mer design
Den kraftigere motoren krever mer kjøling og det får den blant annet gjennom de store luftinntakene i den nye frontspoileren, og den nye erketypiske BMW-nyregrillen i sort høyglans. Sammen med de nye adaptive full LED-frontlysene, gir disse detaljene BMW M2 Competition et barskt ansikt.
De andre designendringene er subtile, men effektfulle. Sort høyglans går igjen i både ruteinnrammingen og de fire enderørene til eksosanlegget. Sammen med de nye 19″-felgene er også de nye sidespeilene detaljer som skiller nye BMW M2 Competition fra forgjengeren BMW M2. Fargepaletten er også utvidet med fargene Hockenheim Silver og Sunset Orange.
Mer detaljer
Også på innsiden byr nye BMW M2 Competition på mer. Nytt på menyen er blant annet tilvalget BMW M-sportsseter; bøtteseter med racinginspirert design med utvidet skulderstøtte, integrert hodestøtte og belyst M2-emblem i seteryggen. Terskellister med M2 Competition-emblem og særegne BMW M-sikkerhetsbelter er standard.
Mer utstyr
Utover den nye motoren og de tekniske endringene, byr nye BMW M2 Competition også på mer standardutstyr, deriblant de adaptive full LED-lyktene, navigasjonssystem Professional, og parkeringssensorer foran og bak, for å nevne noe.
Nye BMW M2 Competition er typegodkjent etter den nye WLTP-standarden, noe som gir et høyere offisielt C02-utstlipp enn den tidligere NEDC-standarden. Med DKG-automatgirkasse er C02-utslippet fra 209 g/km, og med manuell girkasse er C02-utslippet fra 225 g/km. Nye BMW M2 er således utstyrt med bensinpartikkelfilter.
Nye BMW M2 Competition koster fra 974.100,- med DKG-automatgirkasse og fra 995.000,- med manuelt gir.