Konseptbilen som ble vist i forbindelse med 70-års feiringen til Porsche i sommer skal produseres i et begrenset opplag. De første eksemplarene ferdigstilles allerede i første halvår 2019.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Porsche
Porsche har besluttet å produsere den spennende 911 Speedster konseptbilen som ble vist i juni i en begrenset, nummeret serie. På bilutstillingen i Paris, som åpner dørene for publikum den 4. oktober, står den endelige produksjonsversjonen klar. Den er lakkert i den klassiske Porsche-fargen ”Indischrot” – slik også det første 911 G-modell baserte Speedster konseptet var da det hadde verdenspremiere i 1988. Antallet blir 1948 stykker, og denne Porsche-modellen med sitt lave frontvindu og legendariske modellnavn, skal produseres til minne om den første åpne roadsteren som Porsche bygde. Det var 356-1, som fikk sine første registreringsskilter i Gmünd den 8. juni 1948.
I tillegg til den karakteristiske rødfargen har Porsche utstyrt den nye Speedster modellen med 21” store hjul med senterbolt, og felgdesignet er det samme som vi finner på racerbilene 911 RSR og GT3R. Også de rødfargede kjørelysene henter sin inspirasjon fra racing, samtidig som de er med på å binde hovedlysene visuelt til karosserifargen. De aerodynamiske ”Talbot”-speilhusene, det senter-monterte tanklokket i panseret er også med på å knytte den nye Speedster-modellen til Porsches racing-historie.
Interiøret er dekket av sort skinn, med perforeringer i sittepute og rygg. Man sitter dypt i cockpit, der frontvinduet er lavere enn på en normal 991 kabriolet – som er utgangspunktet for den spesialbygde Speedster-utgaven. Som på den første Speedster fra 1955 er sidevinduene smale, og den får et lett tonneau-cover festet med ”tenax” –låseknapper som dekker interiøret når bilen står parkert. Skal man ha en kalesje til å slå opp til beskyttelse mot vær og vind, må man velge en ordinær 911 Kabriolet.
Forskjermer, panser og motorluke er lagd av vektbesparende karbonfiber. Hjulopphenget kommer fra 911 GT3, og Porsche-fabrikkens spesialavdeling for GT/tuning har tatt frem et helt spesielt eksosanlegg med to forkrommede ”rake rør” stikkende ut bak bilen. Dette er den synlige delen av det som er selve hjertet i Speedster: En bokser sugemotor som yter 500 hk og er koblet til bakhjulene gjennom en 6-trinns manuell girkasse. Motoren har et turtallsområde opp til 9000 o/min, og for oss som har opplevd syttitallets S og RS-motorer blir det en spennende ventetid frem til man får høre en slik motor på en bane for første gang. Vi har ingen problem med å forstå de som frykter at noe viktig emosjonelt kan gå tapt når Porsche retter blikket mot elektriske biler.
Speedster vil kunne bestilles med to ulike interiør-designs, enten sort skinn som beskrevet, eller det nye ”Heritage” design-konseptet. Dette gir muligheten til å skape sin helt spesielle modell, basert på ulike utstyrslinje som presenteres i Porsche Exclusive tilbehørskatalogen. Uansett designvalg, blir imidlertid alle de 1948 eksemplarene av Speedster helt identiske. Interessert? Spesialmodeller som dette fra Porsche har en tendens til å bli raskt utsolgt. Men kjenner vi den norske importøren rett, har de nok reservert en håndfull Speedstere.