Den tredje generasjon X6 er tro sitt opphav. En kombinasjon av SUV og sportscoupé falt mange tungt for brystet da den ble lansert første gang i 2008. Historien viser imidlertid at BMW skape et helt nytt bilsegment med denne modellen.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Med X6 gikk BMW helt nye veier. Modellene X5 og X3 hadde gitt merket et solid fotfeste i SUV-markedet, men designere og ingeniører hadde visjoner om noe helt nytt. En bil som kunne kombinere kupé-modellers elegante linjer, SUV’ens gode fremkommelighet, og ikke minst gi føreren den høye og komfortable sitteposisjonen man finner i en SUV. Resultatet ble presentert i 2008, og viste at BMW våget å flytte grenser – som så mange ganger tidligere i selskapets historie. Det er nok å si ”Chris Bangle” – designeren som i løpet av 17 år forandret BMW’s utseende og image radikalt.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Mange så også på den første generasjon X6 som radikal. Sannheten er at den har dannet skole for en rekke modeller fra konkurrentene og har skapt et eget bilsegment. Også BMW selv har utvidet segmentet med den litt mindre modellen X4. Da den andre generasjon X6 kom på markedet i 2015 ble den på nytt mottatt med stor interesse i markedet. Dermed har BMW X6 lykkes i å beholde et særpreg som uomtvistelig gjør den til selve prototypen på hvordan denne bilklassen skal fremstå. Den slekter naturlig nok mye på nye BMW X5 rent teknisk, men skiller seg markant ut på designen.

                    Skulderlinjen er blitt mer fremtredende enn på de foregående generasjonene, og X6 blir mer maskulin

                    Sett fra siden er det den stigende skulderlinjen mer fremtredende, samtidig som karroseriet har fått flere skulpturelle former, spesielt fra bakdøren og videre mot bakparten. Sett bakfra forsterker de smale og høyt plasserte baklysene den kraftfulle hekken. Fronten preges av store og markerte luftfinntak og en nydesignet nyregrill som har langt spissere vinkler enn det vi opplever på den nye BMW X5. Nettopp grillen er en av bilens spesialiteter: Om ønskelig kan den belyses. Når dørene åpnes tennes lyset automatisk, men kan også styres av føreren manuelt. Dermed kan den også brukes som kjørelys når bilen er i bevegelse.

                    Avansert teknikk, omfattende førerassistanse-systemer og høy komfort kjennetegner nykommeren

                    Sammenlignet med forrige generasjon har BMW X6 vokst med 26 mm i lengden og måler nå 4935 mm. Akselavtanden har samtidig økt med 42 mm til 2975 mm. Bredden har økt med 15 mm til 2004 mm, mens høyden er redusert med 6 mm og måler nå 1696 mm. Til sammen gjør disse endringene bilens proporsjoner med kraftfulle og dynamiske. At det er en SUV bekreftes av en bakkeklaring på 216 mm og evnen til å vade i 7 km/t i en vannstand på inntil en halv meter. Bagasjerommet har et volum på 580 liter som øker til 1530 liter dersom bakseteryggene legges ned. Maksimal tilhengervekt er 3500 kg.

                    Bakseteplassen er stor, og selv om taklinjen er fallende mot bakparten, er hodehøyden mer enn godkjent

                    Den nyeste BMW X6-generasjonen lanseres først med fire motoralternativer, hvorav tre rekkeseksere og en V8. Av de tre førstnevnte er det to diesel-alternativer, X6 30d xDrive med tre liters motor og 260 hk, samt M50d som har en effekt på 400 hk fra samme sylindervolum. Den tredje sekseren er den 2998 ccm store 40i xDrive bensinmotoren med 340 hk effekt. Toppmodellen X6 M50i er utstyrt med BMW’s V8 bensinmotor på 4,4 liter med 530 hk effekt. Alle X6-variantene har en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og det intelligente firehjulsdrift-systemet xDrive er nå standard på alle BMW X6-variantene.

                    Dynamisk utstråling og solide prestasjoner kjennetegner V8-utgaven med 530 hk og 750 Nm moment

                    Den seneste generasjon xDrive kombinerer maksimalt tilgjengelig dreiemoment med høy smidighet og maksimalt veigrep. Systemet flytter nå dreiemomentet mellom akslene enda raskere og mer presist enn tidligere. Den nye X6 slekter i stor grad på siste generasjon BMW X5 og har dermed også mye av det samme standardutstyret og tilvalgsmuligheter, både innenfor førerassistansesystemer og infotainmentløsninger. Det betyr mer komfort, dynamikk, teknikk og funksjonalitet enn noen gang – i luksurisøse omgivelser. Den nye BMW X6 generasjonen lanseres i november. Norske priser er foreløpig ikke klare, men norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling om kort tid.

                    Med linjer som kombinerer en SUV og en sportscoupe har X6 siden 2008 skapt et helt nytt bilsegment

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev