Det legendariske ALPINA navnet blir nå en del av BMW Group. Etter 57 år med sine raske og dynamiske mesterverk, overlater familien Bovensiepen de legendariske spesialproduktene til BMW.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp.Net

Historien om BMW Alpina er 57 år gammel, og sammen med en snau håndfull andre tyske tuningspesialister, har de skrevet seg inn i bilhistorien med kraft og tyngde. For i motsetning til de aller fleste som har arbeidet med bilforedling har Alpina hatt status som bilprodusent, og fått typegodkjent sine biler med egne chassisnummere. Et tett samarbeid med BMW og en stor lidenskap for å foredle flotte bilmodeller til enda høyere prestasjoner har vært drivkraften gjennom to generasjoner i familien Bovensiepen.

De mest populære ALPINA-modellene er basert på BMW 3-Serie. På bildet en B3 S Bi-Turbo i sedan-utgave.

Det som startet med større forgassere på en BMW 1500 i 1965, har vokst til en bedrift der rundt 220 medarbeidere har forvandlet mellom 1200 og 1700 BMW til en ALPINA årlig gjennom flere tiår. Fjoråret 2021 ble et rekordår for selskapet, med over 2000 utleverte biler. Hver av disse bilene får sin egen identitetsplate der ALPINA er bilmerket, men de selges utelukkende gjennom BMW’s forhandlerapparat over hele verden. Samtidig har bilene full BMW-garanti.

Modellen B3 S Bi-Turbo ble lansert i 2017 og har en effekt på 440 hk. Dette ga bilen en toppfart på 306 km/t.

Nå overtar BMW selskapet, som dermed skifter status fra «partnerskap» til å bli et datterselskap i BMW-gruppen, som teller flere ulike bilmerker. Frem til 2025 vil dagens samarbeidsform bestå, men det er neppe tvil om at den spesielle styrken som ligger i konseptet til Alpina også vil bestå etter dette. Men det er også helt klart at den lidenskapen som kjennetegner Alpina-produktene også kommer til å bli utvidet til å omfatte andre produktlinjer og modeller innenfor BMW-gruppen. Et stikkord er elektro-mobilitet.

Alpina felger og dekorstriper har alltid vært populært blant BMW-eiere, men en ekte ALPINA har unike interiørdetaljer.

I en pressemelding slår også familien Bovensiepen fast at utfordringer knyttet til utslipp og software, samt stadig flere avanserte assistanse- og sikkerhetssystemer, gir helt andre utfordringer for en små-serie produsent nå, enn det var for femti år siden. Derimot vil produksjon av deler for eldre klassiske Alpina-modeller, service og oppgradering, samt restaurering av Alpina-biler fra inn- og utland være interessante og aktuelle arbeidsområder for den lille fabrikken i årene fremover.

BMW ALPINA CSL bidro sterkt til å gi det lille trimmingsfirmaet høy respekt innenfor racingmiljøet.

Et kort blikk på ALPINA-programmet viser at langt de fleste BMW-modellene som er utstyrt med forbrenningsmotor også kan leveres i en Alpina-utgave. Den mest legendariske modellen er B3, basert på en 3-Serie sedan. Denne modellen har eksistert siden årsskiftet 1976/1977 og har alle tider vært den mest solgte Alpina-modellen. De særpregede stripene på karosseriet ble forøvrig raskt et elsket ekstrautstyr på BMW-modeller med atskillig mer beskjedne prestasjoner enn en original ALPINA B3.

Familien Bovensiepen overlater nå sin lille spesialfabrikk til BMW, men kommer til å arbeide videre med ALPINA. 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev