Det ble seier i årets første løp i Porsche Supercup for Roar Lindland fra Lyngdal. En glimrende start på den åttende sesongen for den drevne racerføreren .

Tekst: Sven Furuly, Foto: Lindeland

Den rutinerte racerføreren fra Lyngdal har ikke bare blitt 44 år, men kan også se tilbake på sju fantastiske år i Porsche Supercup. Han har kjørt på baner over hele verden og årets første løp i 2022-sesongen gikk på Imola i Italia. Det er alltid knyttet stor spenning til årets første løp. Hva er status på konkurrentene, hvilke førere stiller til start, og dukker det opp nye team?

-Jeg må innrømme at jeg var litt nervøs, og det var mye spenning før årets første løp. Jeg har aldri startet en sesong med så lite forsesong testing som i år, men jeg fikk fort godfølelsen, forteller Roar Lindland til Bilmagasinet. Treningen på fredag ble flyttet til lørdag morgen på grunn av kraftig regnvær på Imola, og da kvalifiseringen skulle gå av stabelen var Lindland på hugget.

Det ble seier i Porsche Mobil 1 Supercup på Imola i 2022-sesongens første løp. Roar Lindland kjører med startnummer 21. 

Han fikk til en skikkelig bra runde, men likevel ble det andreplass. Konkurrenten Clement Mateu var noen få tusendeler raskere. Da løpet startet søndag kom dermed Roar ut på andreplass i klassen på den regnvåte banen. Det var mye regn og vanskelige forhold, men Lyngdølen hang på Mateu i ledelse. Og da det gjenstod tre runder kom Lindland seg forbi, og sikret dermed seieren i ProAM-klassen.

Roar Lindland ble nummer tre sammenlagt i ProAm-klassen i Porsche Supercup i 2021. Med knallstarten på Imola er 2022-målet å bli best.

-Dette var en perfekt måte å starte sesongen på. Jeg hadde Mateu og Philip Sager rett bak meg over mål, og bak der igjen kom gjesteføreren, den tidligere MotoGP-verdensmesteren Jorge Lorenzo, forteller Lindland videre. Det neste løpet han skal delta i er det velkjente gateløpet i Monaco i slutten av mai. -Monaco er en bane som jeg har gode minner fra. Jeg har vunnet der tre ganger, og håper på ny seier i år. Men det er også en vanskelig bane med små marginer, hvor det ikke er rom for å gjøre feil, avslutter Roar Lindland.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev