Den batteri-elektriske utgaven av Porsche Macan har begynt sine første tester ute på offentlig vei, og endelig har fabrikken bekreftet når den skal lanseres.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Porsche

Etter å ha gjennomført utallige test-timer inne på de ulike lukkede anleggene til Porsches utviklingssenter i Weissach, er nå tiden inne for å fortsette utprøvingen av den nye elbilen ute på tyske veier. Naturligvis er de første eksemplarene av den neste generasjon Macan tungt kamuflert for ikke å røpe for mye av bilens utseende på det nåværende tidspunkt. Men nettopp testingen ute i ordinær trafikk, sammen med andre biler er en viktig milepæl for utviklingsarbeidet med en ny modell, forteller Michael Steiner, medlem av selskapets styringsgruppe for Forskning og Utvikling, til Bilmagasinet. Innen den elektriske Macan kommer på markedet i 2023 er det planlagt at modellen skal ha tilbakelagt om lag tre millioner testkilometer over hele verden.

Michael Steiner, sjef for forskning og utvikling hos Porsche, foran to sterkt kamuflerte utgaver av den nye elektriske Macan. Nå er de mange landeveis-testene over hele verden godt i gang.

Når den elektriske Macan blir lansert har den ikke bare gjennomgått harde kjøretester under alle forhold, men har også gått gjennom virtuelle, digitalt skapte tester. Ikke bare sparer dette tid og kostnader, men reduserer også ressursbruken betydelig. I stedet for å bruke virkelige biler benytter ingeniørene digitale prototyper. Dette er dataskapte modeller der alle komponenter, styresystemer og drivlinjer er dupliserte med stor nøyaktighet. Porsche har skapt 20 digitale prototyper som benyttes til å simulere flere ulike utviklingsområder, der vi blant annet finner aerodynamikk, motorstyring, betjeningssystemer og akustikk. ”Vi samler regelmessig sammen data fra de ulike avdelingene og sammenfatter dette til å skape en komplett virtuell bil så detaljert som overhode mulig”, forteller Andreas Huber, sjef for digitale prototyper hos Porsche. Dette gjør det mulig å raskt avsløre mulige konflikter mellom ulike konstruksjonsløsninger, og løse dette.

De ansvarlige for aerodynamikken er blant de første ingeniørene som begynte å arbeide med digitale prototyper. ”Vi startet med å modellere luftstrømmene rundt bilen, da prosjektet startet for fire år siden”, sier Thomas Wiegang som er sjef for utviklingsarbeidet med aerodynamikk. Lavest mulig luftmotstand er helt avgjørende for den nye elektriske Porsche Macan med tanke på best mulig rekkevidde. Selv små endringer i luftmotstanden kan utgjøre en stor forskjell. Derfor bruker ingeniørene mye tid på å finjustere detaljer som luftinntakene i karosseriet. Beregningene inneholder ikke bare data for hvordan de ulike komponentene utformes, men også hvordan ulike temperaturer gir forskjeller. Gjennom slike nye metoder for å simulere både aerodynamikk og termodynamikk, får ingeniørene virkelig bekreftet hvor stor betydningen av digitale hjelpemidler er for utvikling av en bilmodell.

Bygging av prototypene tar først til etter at det er gjort analyser og beregninger basert på virtuelle konstruksjoner av bilen. Det digitale arbeidet sparer tid og gjør prototype-arbeidet lettere.

En elektrisk bil har helt andre behov for temperaturkontroll enn en tradisjonell drivlinje med forbrenningsmotor. Krav til kjøling og oppvarming av batteriet og den elektriske drivlinjene. Men en driftstemperatur på mellom 90 og 120 grader er optimalt for en forbrenningsmotor, har elektromotorer, styringselektronikk i drivlinjen og høyspenningsbatteriene best effekt innenfor et temperaturområde på 20 til 70 grader, avhengig av komponentene. De kritiske verdiene oppstår ikke når bilen er i drift, men for eksempel ved hurtigladning der utetemperaturene er høye. Ved hjelp av spesialutviklet programvare er utviklingsingeniørene i stand til å optimalisere balansen mellom ulike parametere som er avgjørende for stabilitet og lang levetid.

De første fysiske elektriske Macan-prototypene  ble bygd opp med bakgrunn på den store mengden data som de ulike simuleringene hadde gitt. Gjennom rent håndarbeid eller bruk av spesialiserte maskiner overføres virtuelle data til en komplett bil. På samme måte går data og erfaringer fra testkjøringen tilbake til det digitale utviklingsarbeidet. Dermed er tesing på høyhastighetsbanen, utprøving av kjøreegenskaper og alle former for kjøring på offentlige veier og i normal trafikk helt avgjørende for å gi et helhetlig bilde. Dette er data som bekrefter at arbeidet med å gi bilen sin strukturelle stivhet, sikker oppførsel og holdbarhet når det gjelder både de mekaniske og de elektroniske komponentene. At også bilens software holder den høye standarden man forventer i en Porsche, er viktig.

En «Seat-Box» er utformet nesten som en flysimulator. Lenge før en prototype-cockpit konstrueres er det mulig å bygge opp et komplett og fungerende miljø med instrumenter, skjermer og alle funksjoner.

Underveis i utviklingen er det også skapt virtuelle førerplasser der skjermer, betjeningsfunksjoner og software blir lett å teste ut. Dette er en rimelig og fleksibel måte å skape et helt førermiljø der betjening og informasjonsbehandling kan presenteres på ulik måte. Gjennom å simulere kjøreturer under ulike forhold er det mulig å få et godt inntrykk av hvordan føreren påvirkes og reagerer med ulike valgmuligheter og måter å velge kjøremodi og andre innstillinger som påvirker ytelser og opplevelser. Deltakere i dette viktige utviklingsarbeidet er ikke bare profesjonelle testførere men også mer ordinære bilister. Dette gir en rik og variert mulighet for å studere hvordan interaktiviteten mellom fører og kjøretøy er i ulike situasjoner. Dermed kan selv de minste detaljer bli tatt hensyn til, lenge før den første cockpit-prototypen bygges.

Den nye elbilen skal testet under ulike klimatiske og topografiske forhold over hele verden. Alle data blir samlet og analysert for å skape høy driftsikkerhet og gode bruksegenskaper på produksjonsmodellen.

De krevende reelle testene av den elektriske Macan-utgaven Macan skal gjennomføres under ekstreme klimatiske og topografiske forhold. Her vil også alle sider av ladning og temperaturkontroll av bilens batteri fortløpende bli vurdert og analysert. Høyspenningsbatteriet må møte høye krav på alle områder. I likhet med Taycan må også Macan, med sin 800 V elektriske arkitektur, by på den typiske Porsche E-Performance i alle ledd. Ambisjonene er høye: Den elektriske Macan skal ha lang rekkevidde, rask ladning og klasseledende fartsressurser. ”Porsche Macan elbilen skal bli den mest sportslige i sin klasse”, forteller Steiner til Bilmagasinet.

Kjøretester av nye Macan på lukket bane har allerede foregått i lengre tid. I Weissach kan det gjennomføres tester døgnet rundt med profesjonelle førere som utsetter prototypene for harde belastninger.

Lanseringen av den elektriske Macan, den første Porsche som er bygd på konsernets Premium Plattform Electric (PPE) er planlagt i 2023. Med denne modellen forsterker Porsche ytterligere sin posisjon innenfor elektrisk mobilitet. Særlig i Europa har elektriske biler en sterk vekst, og med Macan vil kundene kunne velge mellom to ulike karosseriversjoner av den enda mer sportslige Taycan, og den praktiske Macan. Til tross for det store fokuset på elektriske biler i nøkkelmarkeder som Europa og Kina vil Porsche også lansere den nye Macan med en tradisjonell forbrenningsmotor. Dette vil skje mot slutten av 2021, og trolig vil nye elektriske og fossile Macan bli solgt side ved side i fortsatt mange år fremover. Men innen den utgaven lanseres, er det fortsatt noen millioner kilometer testkjøring som gjenstår.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev